MGM, United Artists , 1976
Sidney Lumet
Paddy Chayefsky
engleski
9.3
9

U doba vladavine interneta, skapirali smo kako vesti funkcionišu i kako tv mreže manipulišu informacijama. Shvatili smo kako se formira opšte mišljenje o tome šta je istina i koja je strana u pravu na jedan totalno jednostran i polarizovan način. Ukoliko niste još uvek ozbiljno razmatrali pomenuti fenomen, predlažem film “Mreža” Sidnija Lameta.

Priča je klasična - TV reporter gubi posao zbog slabe gledanosti njegove emisije. U očaju i besu najavljuje samoubistvo uživo u nedelji koja sledi. Naravno, TV mreža mu daje još jednu šansu misleći samo na rejting i gledanost a bez imalo razumevanja za psihofizičko stanje samog reportera. Događaji koji će se odigrati ostaviće trag ne samo na njemu već i na ljudima iz njegovog okruženja...

Ovaj, često tokom filma, satiričan osvrt na način rada televizijskih stanica neodoljivo podseća na današnji stil pumpanja vesti kako na TV-u tako i preko interneta. Podsećam, film “Mreža” je iz 1976.godine. Možemo videti da je terorizam u žiži interesovanja TV mreže i kako ih mreža forsira snimajući im video. Sve je podređeno rejtingu kada je televizija u pitanju. Danas se računaju “klikovi” mišem na stranice i reklame po internetu, pregledi YouTube kanala itd.

Glavni junak priče, Beale je žrtva sistema gde je jedinka totalno beznačajna i mizerna. Njegov život ima minorno značenje i pretnja otkazom ga gura u ambis. Način na koji ga mreža i nakon toga koristi pokazuje cinizam modernog biznisa zapadnog sistema.

Ono što čini ovaj film posebnim je pažljivo i precizno napisan scenario od strane Pedi Čajfeskog (Paddy Chayefsky) pod dirigentskom palicom reditelja Sidni Lameta (Sidney Lumet). Dugo se pamte nastupi pred kamerom u delirijumu i sjajni monolozi glumaca koji su snimljeni iz jednog daha. Te godine, film je osvojio Oskare za scenario i glumačka ostvarenja ali je propustio i nagradu za najbolji film. Verovali ili ne, te godine je film “Rocky” pobedio “Network”...

Sidni Lamet je radio na pričama iz mnogo različitih žanrova i više je bazirao svoj rad na priči a ne na samom stilu režije. Tako je uspeo da pronađe pravi način da prezentuje teme koje su inače veoma teške za ekranizaciju. Podestimo se filmova “12 Angry Men”, “Dog Day Afternoon” itd. Ni ovaj film “Mreža” nije neko posebno rediteljsko delo, tzv. “masterpiece” ali je majstorski ukomponovao različite nivoe energije i emocije u celinu.

Satirično ali ujedno i mračno predviđanje budućnosti medija se obistinilo i kvantitet bizarnosti se multiplicirao, dok su bitne stvari skrajnute u neki zapušten prašnjavi ugao. Forsiranje reality sadržaja i lažnih vrednosti ubijaju svaki oblik empatije gledaoca a posebno štetan uticaj imaju na mlade generacije. U opasnom smo problemu.

I am mad as hell and I am not going to take this anymore !” – ostaje (namerno bez prevoda) da zvoni u ušima mnogo nakon završetka filma. Da li bi trebalo da poslušamo savet ili ga pustiti niz vodu u poplavi sekundarnih i nebitnih informacija koje nas “spinuju” iz dana u dan ?

Pitanje ostaje otvoreno svakom čitaocu ovog teksta.