XYZ Films
Matt Johnson
Josh Boles, Matt Johnson
Canada
7.0
7

Režiseri mlađe i srednje generacije, koji nam poslednjih desetak godina serviraju filmske naslove sa severnoameričkog nezavisnog trižišta, opšti je utisak, izuzetno su nagledani. To i ne bi trebalo da nas čudi s obzirom na ekspanziju interneta i mogućnost skidanja velikog broja filmskih klasika. Međutim, i pored toga, retko koji nezavisni autor se praktično ne udavi u samozadovoljštini sopstvenog ega, i sujeti, koja mu vrlo često ne dozvoljava da izađe iz okvira teoretske superiornosti, i zakorači u polje praktične i simplifikovane filmske umetnosti. Linija je često vrlo tanka, i mali je broj autora kojima to zaista pođe za rukom.

Kanađanin Met Džonson (Matt Johnson) je sa svojim filmom The Dirties to donekle uspeo.

On hrabro istupa sa svojim stejtmentom o maloletničkom nasilju u školama. The Dirties, iako naizgled čitajući kraće sižee izgleda banalno, nimalo nije jednostavan i gledljiv proizvod. Koristeći cinema verite, Džonson nas uvodi u svet filmskih gikova koji na svakodnevnoj bazi bivaju maltretirani od strane svojih vršnjaka u školi. Autor ove scene ne prikazuje na trivijalan način, već upravo onako kako se one u praksi najčešće i dešavaju. One ovde nastaju kao posledica sitnih, namernih provokacija, i najčešće prolaze bez vidljivih fizičkih posledica. Psihičke posledice na krajnje čudan i neporedan način osećaju, ne samo junaci, već i gledaoci.

I to je esencija koju Džonson uspešno prenosi na filmsku traku. Film ima dosta 'nestabilan' rad kamere, koji običnog gledaoca može da umori, međutim, neizvesnost i napetost su nekako u vazduhu, tako da iščekivanje kraja vredi svakog provedenog minuta.

Podržan od strane filmske kritike, a iza distribucije i produkcije se krije i legendarni Kevin Smith, The Dirties je svakako jedan od interesantnijih filmova nezavisne kanadske produkcije u poslednjih nekoliko godina, a godine će pokazati koliko može stajati rame uz rame sa recimo klasicima kao što su Van Santov Elephant, ili neki od naslova koje potpisuju Leri Klark (Larry Clark) i Harmoni Korin (Harmony Corine).