Toby Haynes
Peter Harness (based on the novel by Susanna Clarke)
UK
7.5
7

Britanska serija u sedam nastavaka po romanu Suzan Klark (Susanna Clarke). Premijerno prikazana na BBC One maja 2015.godine.

Priča se odigrava u alternativnom vremenu, prikazuje se Engleska iz 19. veka, za vreme ratova sa Napoleonom, gde je magija opšte prisutna, ali se retko praktikuje. Gospodin Norrell, priznati čarobnjak (igra ga Eddie Marsan), živi povučeno na selu sa svojim pratiocem i slugom po imenu John Childermass (igra ga Enzo Clienti). Childermass uspeva da ga ubedi da otputuje u London i pomogne u borbi protiv Francuske. Gospodin Norrell na kraju odlazi u London i tamo se sreće sa predsednikom parlamenta, Walter Pole-om. Kako bi mu pomogao, gospodin Norrell baca čini kako bi oživeo njegovu verenicu. Prilikom tog čina, iz druge dimenzije priziva vilenjaka po imenu The Gentleman (igra ga Marc Warren) i sklapa pogodbu sa njim koja će imati posledice kasnije u serijalu.

U međuvremenu, Jonathan Strange (Bertie Carvel), pokušava da sklopi kockice svog razuzdanog života i u trenucima blagog očaja shvata da mu magija ide od ruke. Na ulici upoznaje čudnog čarobnjaka - skitnicu Vinculus-a (Paul Kaye) koji mu saopštava da će postati veliki mađioničar. Kako bi našao respektabilan posao i zadovoljio svoju ljubav Arabelu (Charlotte Riley), Strange počinje da izučava magiju.

Nisam imao prilike da pročitam knjigu čija je ovo adaptacija, ali koliko pratim, štivo je dosta kompresovano kako bi bilo gledljivo i kinematografski izvodljivo, a opet, u sedam epizoda tu ima čitavih 7 sati materijala. Gluma je izuzetna i čini gradivno tkivo čitave serije, jer je sam materijal poprilično teško progutati ako nemate jake karaktere i likove koji će vam ovu fantastičnu priču dočarati. Nije sve u specijalnim efektima i to se ovde može jasno videti. Nije da ih nema ali su u funkciji priče. Ne dominiraju i nisu ono što "prodaje" ovaj materijal. Eddie Marsan igra Norrell-a kao povučenog, tihog kao miš, ali sa druge strane njegovog novčića je i rigidan, tvrdoglav i osvetoljubiv. Jonathan Strange je preko Bertie Carvel-a dobio rolu šegrta sa svojim modernijim, otvorenijim stavom i skoro slepom potragom za zanatom a posebno izgubljenom ljubavi. Zapažene su i projekcije tzv. "sporednih" likova. Jasno i precizno su pozicionirani i svaki od njih ima svoju katarzu.

Naravno, sve ovo pomaže ako gledanju ove serije pristupite otvorenog uma, tj. ako verujete u magiju i u čarobnjake - pritom, ne mislim na karaktere tipa Harry Potter i sl.

Na kraju, mogu reći da nisam imao neka velika očekivanja od ove serije, mislio sam da će me slike paralelnih svetova u ogledalu, zamrznutih šuma, plesova vilenjaka itd. podsetiti na već viđene kadrove nekih starih B produkcija, ali je odlična režija i sjajna glumačka ekipa odradila svoj posao i pretvorila, svojim pametnim dizajnom, istorijski isprevrtan haos, u smislenu, prirodnu priču koja se može pratiti sa uživanjem.