Laura Poitras
Laura Poitras
USA | Germany | UK
English | Portuguese | German
8.0
8

Ono što je počelo kao interesantna internet konverzacija i razmena zanimljivih detalja i informacija vezanih za živote običnih građana, završiće se kao jedan od najvećih špijunskih skandala u novijoj istoriji sveta.

Sa jedne strane je ekipa sastavljen od snimateljke Lore Poitras i novinara Glena Grinvolda, a sa druge agent američke Nacionalne Bezbednosne Agencije (NSA), sada već nadaleko poznati Edvard Snouden.

Citizenfour je, naravno, pre svega kontroverzan i interesantan dokumentarac, a nešto manje, imajući u vidu tematiku, napet. Razlog leži u činjenici da je skandal prethodio premijeri filma, i samim tim daleko prerasao okvire dokumentarne forme. Do trenutka svetske premijere, mediji su bili već preplavljeni informacijama i dokumentacijom koja je dirketno procurela u javnu sferu u toku snimanja Snudenovog skrivanja i odavanja informacija, koje su on i njegovi saborci iz NSA skladištili tokom prethodnih godina.

Ono što običan stanovnik sveta mora da ceni, i ono što se nezavisnom posmatraču barem nameće kao moralni kontekst filma jeste jedan potez vredan divljenja. Hrabrost da se izađe sa potvrdom svega onoga u šta su 'teoretičari zavera' svih ovih godina sumnjali. Tajno snimanje, prisluškivanje, i besramno prikupljanje informacija internet i mobilnih operatera, a sve u ime države, nacionalne bezbednosti i nekih krajnje sumnjivih zakona, koji su imali svrhu 'zaštite od terorizma' pre svega američkih građana.

E sad, nekako se čini da su mediji zatrpavanjem i ponavljanjem najzanimljivijih i najpikantnijih detalja iz procurelih dokumenata udavili ljude širom sveta. Međutim, ako je sve ovo tačno, postavlja se opravdano pitanje šta će Sjedinjene Američke Države i Stejt Dipartment učiniti u budućnosti. Za sada, na delu je optužnica protiv Snoudena za veleizadaju, i, naravno, uporno opovrgavanje navoda iz procurele dokumentacije.