Machinedrum - Human Energy

Machinedrum
Human Energy
Ninja Tune 2016

“Ninja Tune”, label koji postoji više od dvadeset godina, stasavao je u zlatnim devedesetima, (zlatnim za raznolike muzičke žanrove i ekspanziju kulture uopšte; one stvari koje su nas mimoišle jer smo bili zauzeti ispravljanjem istorijskih nepravdi i ostalim idiotizmima) je uvek bio sinonim za kvalitet na polju elektronske i underground hip hop muzike. Većina naslova koja je izašla pod pokroviteljstvom navedenih Britanaca već je dostigla kultni status, od Herbaliser do Amon Tobina, Coldcut (koji su osnivači) neću ni da pominjem. Bilo je to ipak teško vreme za borbu na tržištu, gurati svoje bendove poput Skalpel ili Up, Bustle & Out, gde vas na prvoj krivini sačekaju F Communications i Laurent Garnier, ili Warp i Aphex Twin. O visokobudžetnim Underworld ili Richie Hawtin-u da i ne govorim.

Možda grešim, ali čini se da se kod Nindži oseća mali zamor u materijalu. Teško je 20 godina održati isti nivo kvaliteta, promenilo se vreme, menja se i muzika, menjaju se i ljudi koje slušaju. Coldcut su bili pioniri elektronike, kao perjanica i pokretačka snaga “Ninja Tune”, imali su odličan nastup u Srbiji, neke 1998, gde je Matt Black miksao muziku online, preko interneta, sa kolegom iz Londona. Da, ponovim, 1998, kada je internet još uvek bio u povoju, a mi tek otkrili dial up. Nekako su se od tih pionirskih poduhvata danas sveli na lepu, prijatnu, muziku koja ne smeta da je slušate u bilo kojoj prilici, ali daleko od groundbreaking breathtaking koncepta na koju smo navikli. Uzdam se jedino u Tobina i Bonobo. Ok, i još par njih, sasvim solidnih.

Travis Stewart, koji stoji iza imena “Machinedrum”, dugogodišnji je potpisnik Ninja Tune labela. “Human Energy” je album prepun pastelnih slika i prijatnih melodija, što čini pozitivan zaokret od njegovih ranijih radova. “Human Energy” je nepogrešivo srećan album, sa dosta pozitivne energije koju osećate dok ga slušate. To je delo umetnika koji je poznat po bržem tempu, čoveka koji je takođe i izvrstan DJ. Brzina kompozicija na “Human Energy” se ne ogleda kroz veći BPM ili drum n bass ritam. Stewart izvrsno manipuliše ritmovima, producira svaku numeru na način da je istovremeno brza ali i jako prijatna za slušanje.

Album “Human Energy” je podeljen između kratkih instrumentalnih numera I nešto produciranije vokalne saradnje . Kada sarađuje sa Rochelle Jordan ("Tell U") i Dawn Richard ("Do It 4 U"), on njihove glasove pretvara u neku vrstu pratećeg ritma, a slogove u tekstu u ritmične udarce. Na ostalim numerama, on savija harmonije u neku vrstu avangardnog popa: "Celestial Levels" je standardni R & B radijski hit, slušljiv na prvu loptu , dok je puno bolje uradio sa "Morphogene" koji ima sjajan vokal iz benda Ruckazoid, gde sve vreme dominira adekvatna gimnastika bas linija, bez istiskivanja osnovne melodije.

Tempo albuma je takvog daha da se instrumentali često osećaju kao produženi intro ili outro. Kada nema vokalnih deonica, Stewart zvuči na momente izgubljeno, ali ne toliko da bi vas to nateralo da prekinete slušanje. "Ocean Of Thought" je instrumental koji ubada tačno gde treba, mnogo bolje, i pledira da se etablira kao neka vrsta “healing music”.

U 43 minuta muzike, “Human Energy” isporučuje set kvalitetnih melodija. Stewart ima odličan i istančan osećaj da u muzici spoji melanholiju kroz IDM ritmove i melodije. To čini na jako zabavan način, iako na momente deluje iscrpljujuće. Teško je pronaći zamerke kada se sluša Stewart-ov odličan dizajn zvuka i aranžmana, ali u njegovoj potrazi za pozitivnom energijom, “Human Energy” se ograničava na samo jedan deo emocionalnog spektra slušalaca.

Ne bih se usudio da kažem da je “Human Energy” osrednji, a kamo li loš album. Ipak, u moru zaista kvalitetne konkurencije, od Grammatik-a do Eskmo-a, ovakav pristup muzici, uz neosporan trud i ogromno muzičko znanje i neosporno pregalaštvo, ovakvii slični albumi redovono dobijaju ocenu “very nice, but not thrilling”. Ipak, u moru ostalog treša sa raznih muzičkih kanala na netu i televiziji, “Human Energy” je prijatno osveženje, album koji ćete moći da pustite bez problema dok kulirate sa društvom na terasi, (čim se ova zima smiluje da nas ostavi na miru), gde ćete svakako obratiti pažnju na poneku numeru između dva piva.