Paramount Network / 2018
John Erick Dowdle, Dennie Gordon
Drew Dowdle, John Erick Dowdle
U.S.A.
8
8

Povijest kvazikršćanskih i ostalih religijskih kultova i sekti u Americi je jako duga te i danas vjerojatno imamo na desetke samoprozvanih božjih poslanika na zemlji koji na račun naivne raje fino žive i mlate dobru paru. Jedan takav samoprozvani mesija bio je i David Koresh, čovjek koji je u zabačenoj farmi imena Mount Carmel u blizini teksaškog grada Wacoa okupio sljedbenike, a oni su po njemu prozvani davidijanci. Koresh je tvrdio da je on posljednji prorok, tvrdio je da mu se bog izravno obraća i tijekom godina uspio je oko sebe okupiti oko 150 vjernih sljedbenika. Ljudi su u svom vjerovanju otišli toliko daleko da su svi muški sljedbenici Koreshu na pladnju predali svoje supruge, kćeri i zaručnice pošto je on prema vlastitom učenju jedini smio imati žene, a imao ih je dosta. Čovjek je naštancao i hrpetinu djece sa svim tim ženama sljedbenicama, a kako se jedno od njegovih tumačenja odnosilo na skori dolazak sudnjeg dana, tako se i cijela ekipa počela naoružavati automatskim oružjem, čekajući konačni okršaj. Uz to, Koresh je vlastima počeo smetati zbog poligamije, a počele su se širiti i optužbe o zlostavljanju djece, ako je vjerovati seriji netočne, te je federalna organizacija ATF (Ured za alkohol, duhan i vatreno oružje) samo čekala priliku za intervenciju. To su i dočekali početkom 1993. godine kad su napali Mount Carmel, no davidijanci su odgovorili te je u okršaju poginulo nekoliko ljudi na obje strane. Odmah potom u opsadu Mount Carmela se uključio i FBI te je ta igra mačke i miša trajala pedesetak dana, a ona je, kao i većina događaja u američkoj povijesti, završila tragično i nasilno.

Serija koju je mreža Paramount Network počela emitirati početkom siječnja nastala je prema čak dvije knjige. Jednu od njih napisao je pregovarač FBI-ja Gary Noesner, dok je drugu napisao jedan od preživjelih davidijanaca David Thibodeau. Njihove knjige u mini-seriju su prilagodila braća Drew i John Erick Dowdle, a producenti serije su Taylor Kitsch i Michael Shannon, dvojac koji je i odglumio dvije glavne uloge, odnosno Koresha i pregovarača FBI-ja Noesnera. Ono što je važno istaknuti i što je za mene najveća vrijednost ove serije je što su događaji opisani stvarno do u detalje, gotovo pa dokumentaristički te se pokušalo biti što objektivniji. Naravno da je nakon finalnog pokolja američka javnost kompletnu krivnju za to svalila na Koresha i davidijance te se tvrdilo da su oni prvi napali teško naoružane agente, a potom su si sami oduzeli živote. No, u ovoj seriji priča je posložena drukčije, ovdje se pokušava sagledati čija je zapravo bila krivnja i glavno pitanje koje se postavlja je li se krvoproliće moglo zaustaviti te kolika je zapravo bila odgovornost snaga koje bi se trebale brinuti za sigurnost svojih građana.

Svaki događaj volim staviti u vremenski kontekst pa je tako i Waco došao u trenutku masovne histerije, koju su u Americi 80-ih i u prvoj polovici 90-ih izazivale brojne naoružane grupacije i pojedinci. Osamdesetih godina u Americi je zabilježeno niz terorističkih napada za koje su bili odgovorni ili pojedinci ili grupacije neonacističkih i rasističkih afiniteta. O tome je nedavno snimljen i zanimljiv dokumentarac Oklahoma City, a i na samom početku ove serije vidimo kako ekipa FBI-ja ima posla s naoružanom i opasnom ekipom koja se zabarikadirala negdje u brdima. Također, vidimo i kako su FBI i ostale službe takve probleme u većini slučajeva rješavale tipično kaubojski - prvo pucamo, a onda razgovaramo.

U takvim okolnostima dogodio se Waco, a ovdje još jednom vidimo koji su razmjeri famozne američke ljubavi prema oružju. Mini-serija u kojoj se uz Kitscha i Shannona pojavljuju i mnoga druga poznata lica s malih i velikih ekrana kao što su Andrea Riseborough (Birdman, Oblivion), Paul Sparks (pisac iz House of Cards i Mickey Doyle iz Carstva poroka), Shea Wigham (brat Nuckyja Thompsona iz Carstva poroka), Melissa Benoist (Whiplash), Rory Culkin (mlađi brat posrnulog Macaulayja iz Sam u kući), John Leguizamo (Carlitov način) ili Julia Garner (Ozark) gotovo je pa dokumentaristički prikaz tih pedesetak dana opsade Wacoa. Jedno od glavnih pitanja koje se postavlja ono je kako je moguće da naizgled svjesni i racionalni ljudi mogu potpasti pod utjecaj šarlatana poput Koresha i kako je moguće da takvi ljudi zbog njega budu spremni žrtvovati ne samo svoje, već i živote članova svojih obitelji. Vjerojatno nikad neću moći shvatiti kako je to moguće da netko povjeruje u takve gluposti i što se to mora dogoditi u ljudima da budu ne samo tako naivni i lakovjerni, već da potpuno izgube moć rasuđivanja i svoje sudbine predaju u ruke nekom drugom.

Jednako toliko mi je problematičan i tipični američki način rješavanja situacija. Iako je dobro poznato da nasilje samo stvara daljnje nasilje, svi problemi ondje se rješavaju pucnjavom. Očito se i nije mnogo promijenilo od vremena Divljeg zapada, a najstrašnije od svega je što je i danas, točno četvrt stoljeća od Wacoa sve i dalje gotovo pa isto. Oružje je dostupno svima, može se kupiti valjda u svakom dućanu, ono u stilu dobar dan, molio bih vas litru mlijeka, pol kile polubijelog kruha i tri poluautomatske puške. Dok se to ne promijeni, vjerojatno se ništa po tom pitanju neće dogoditi pozitivnog, a kad će se zbiti neki novi Waco, vjerojatno je pitanje dana.