Dominik Moll
Colin Niel, Dominik Moll, Gilles Marchand
Francuska
Francuski
9.0
9

Iz Francuske nam stiže apsolutno izvanredan film, odnosno triler-drama „Only the Animals“ (Seules les bêtes), koji ima elemente misterije, a režirao ga je Dominik Moll, francuski filmski stvaralac nemačkog porekla, koji je napisao scenario zajedno sa svojim stalnim saradnikom Gillesom Marchandom – film je snimljen prema istoimenom romanu autora Colina Niela. Ovo je jedan od onih filmova koji se najbolje dožive ako se u njega uđe znajući što je manje moguće. Naravno, ovo predstavlja izazov za onoga ko ima zadatak da o tome piše – u ovom slučaju to sam ja, koji ću se potruditi da saznate samo neke stvari koje vam neće pokvariti zadovoljstvo gledanja.

U prologu vidimo mladića kako vozi bicikl kroz grad Abidžan sa kozom vezanom za leđa, ulazi u stambenu zgradu i traži osobu po imenu „Papa Sanou“ (ovo će postati jasno na kraju filma kada se vratimo na istu scenu). Zatim, posle nekoliko minuta, već smo u drugoj zemlji. Žena je nestala, a njeno ime je Evelyne (Valeria Bruni Tedeschi). Ona je supruga bogataša koja je nestala u ruralnom delu Francuske jedne olujne zimske noći, njen automobil je pronađen na putu koji vodi do malog udaljenog sela. Na televiziji upozoravaju na mećavu i govore o nestaloj ženi koja je živela sa mužem u obližnjoj seoskoj kući. Sledećeg dana, lokalni policajac se raspituje o njoj, ali ništa ne saznaje. Ko je zapravo Evelyne, i šta joj se dogodilo, saznaćemo iz fino strukturirane priče ispričane iz perspektive čak pet glavnih likova. Ova prilično mračna i potresna priča vodi nas kroz zimske predele francuskih Alpa, pa sve do vrele Obale Slonovače.

Ovo je jedan od onih filmova u kojima ništa nije onako kako se čini na početku i Moll je uspeo da napravi sjajan mozaik koji će se polako slagati. Sve će to do kraja da sedne na svoje mesto i bićemo iznenađeni kuda će nas to odvesti. Moll zna šta radi ovde, i na neverovatan način je uspeo da ispriča složenu priču u kojoj je, pored nestanka sredovečne bogate žene, u centru pažnje i ljubav. I to nesrećna ljubav, opsesivna i potpuno disfunkcionalna ljubav u kojoj oni zaljubljeni i oni koji vole povređuju iste te osobe koje vole. Film je podeljen na pet poglavlja, a pet glavnih likova su Alice (Laure Calamy), Joseph (Damien Bonnard), Marion (Nadia Tereszkiewicz), Armand (Guy Roger Bibisse N'drin) i Michel (Denis Menochet). Iako se čini da neki od njih nemaju nikakve veze jedni s drugima, njihove priče će se tokom filma ispreplesti i uz priču svake nove osobe koja se pojavi saznaćemo neke nove neverovatne, često šokantne detalje. Snimatelj Patrick Ghiringhelli radi impresivan posao čineći film vizuelno upečatljivim i privlačnim, a gluma je takođe odlična – skoro sve likove igraju francuski, iskusni i nagrađivani glumci.

Pošto je ovo film o čudnom nestanku žene i smešten uglavnom u zimsko okruženje, možda će vas „Only the Animals“ podsetiti na klasik braće Coen „Fargo“ (1996). Međutim, Moll i njegov scenarista imaju na umu nešto malo ambicioznije. Efekat je, dakle, manje kao „Fargo“, a više u skladu sa nečim poput „Short Cuts“ (1993) ili „Magnolia“ (1999). Ne uspeva svaki film da (ispravno) koristi složene strukture u stilu slagalice da ispriča svoju priču, ali to ovde nije slučaj. Likovi su zanimljivi koliko i priča. Svi ključni ljudi u priči su nezadovoljni svojim životom i nastoje da pronađu neku vrstu sreće na načine koji na kraju imaju posledice, kako za njih, tako i za druge oko njih.

„Only the Animals“ je trijumfovao na festivalima u Minhenu i Tokiju, a pored toga je imao i nekoliko nominacija – u Veneciji (najbolji film – dani Venecije), odnosno za francuske nagrade (César). Sve u svemu, ovo je film koji nikako ne treba propustiti i koji je, mene lično, prilično oduševio.

Autor: Marko Jovanović