The Monk and the Gun
Films Boutique / 2024
Butan
Engleski / Dzongkha
8.0
8

Butan je azijska državica smještena na Himalaji i stješnjena između Indije i Kine. Proteže se Butan na nekih 38 tisuća kvadratnih kilometara gdje živi oko 700 tisuća stanovnika, a za kinematrografiju ove zemlje vjerojatno nitko nije ni znao da postoji sve dok izvjesni Pawo Choyning Dorji nije snimio film "Lunana" koji je iznenađujuće prije nekoliko godina dogurao do nominacije za Oscara. U uži krug kandidata za Oscara ušao je i njegov drugi film, simpatična i iznimno dopadljiva humorna drama čija se radnja odvija 2006. godine. Butan je i danas nominalno kraljevina, no te je godine kralj odlučio kako je vrijeme da i u njegovu zemlju dođe demokracija.

Odlučio je organizirati izbore, no to je nešto potpuno nepoznato i strano uglavnom nepismenom ruralnom stanovništvu. Kako bi se ljudi prije pravih izbora naučili demokraciji i izbornom procesu, prethodno su organizirani lažni, trening izbori, a ta je povijesna okolnost poslužila Dorjiu kao inspiracija za zanimljivu satiru. I vizualno to izgleda briljantno i širokim kadrovima često se hvataju ta nevjerojatna prostranstva, gotovo netaknuta priroda i sela u kojima ljudi danas žive vjerojatno istim načinom kao i prije stotinu ili dvije stotine godina. Butan je i zadnja država koja se spojila na internet i u koju su stigli televizori pa je početkom 21. stoljeća tamošnjim stanovnicima to prava egzotika i skupljaju se oni kako bi gledali Jamesa Bonda kao što su se ovdje ljudi skupljali pred izlozima trgovina pedesetih i šezdesetih da bi gledali prenose utakmica Hajduka.

Prava je to filmska egzotika, ali iznimno kvalitetna filmska egzotika, šarmantna humorna drama u kojoj će se isprespleti sudbine nekoliko likova na čije će živote utjecati nadolazeći izbori. Nakon što je saznao da se spremaju izbori, stari budistički svećenik odnosno lama iz planinskog seoca će narediti svom učeniku Tashiju da mu prije noći punog mjeseca nabavi dvije puške. Što će starom lami dvije puške, nije jasno ni mladom kolegi osim što mu je stari rekao da s njima mora nešto učiniti, a na samom kraju filma doznat ćemo i što je to značilo. Dok se Tashi pješice zaputio u obližnja sela u potragu za puškama, članica izborne komisije Tshering pokušava ljude pripremiti za ono što dolazi. I djeluje to nevjerojatno smiješno jer ljudima ništa nije jasno, polovica njih nikad nije ni upisana u službene dokumente, a dio ih ne zna ni svoje prezime, ni koliko točno godina imaju.

Nakon nekog vremena Tashi će uspjeti kod starog farmera pronaći antiknu pušku koja je još napravljena za vrijeme američkog građanskog rata i nikome nije jasno kako je završila u planinama Butana. A ondje se zaputio i američki kolekcionar Ron čiji vodič Benji riskira upadanje u ozbiljne probleme sa zakonom jer je oružje u Butanu zabranjeno. No, nada se on dobroj zaradi jer ta stara puška je očigledno iznimno vrijedna, a iako je Ron uvjeren da i u Butanu sve što poželi može kupiti novcem kao i u ostatku svijeta, situacija će se tu zakomplicirati. I jako dobro Dorji tu povezuje sve te priče i više sudbina, a sjajno nam prikazuje i kako je butanska kultura potpuna egzotika i potpuno različita od naše civilizacije.