Yorgos Lanthimos
Tony McNamara, Alasdair Gray
Ireland / UK / USA
Engleski / Francuski / Portugalski
10
10

Grk Yorghos Lanthimos ovom je uvrnutom fantazijom još jednom potvrdio da je jedan od vodećih filmskih vizionara današnjice. Perfektan režiser koji se i dalje trudi biti svoj, poseban, unikatan i ne dozvoljava da ga ukrote studijska pravila Hollywooda, a podjednako je neukrotiva i glavna protagonistica "Poor Things". Vizualno je to nenadmašan film koji je u početku snimljen u crno - bijelom gotovo pa ekspresionističkom stilu, a ubrzo, kada Bella Baxter (Emma Stone) izađe iz zatočeništva i krene upoznavati svijet, dobiva on boju i sve je tu šareno, gotovo impresionistički. Scena, fotografija, produkcijski dizajn, kostimi ma sve je tu senzacionalno, teško usporedivo s nečim što sam do sada gledao.

Iako je vrijeme radnje druga polovica 19. stoljeća, Lanthimos i snimatelj Robbie Ryan tu su viktorijansku Englesku u kojoj počinje radnja da bi potom preselila u ostale krajeve Europe, zamislili na nevjerojatno groteskan način. Djeluje to kao bizarna verzija svijeta koji smo upoznali recimo kroz djela Charlesa Dickensa, a sve to djeluje intencijski umjetno i nestvarno, kao da nije s ovog svijeta, već potpuno karikirano i pretjerano. Nakon "The Favourite", ponovno je Lanthimos za pisanje scenarija angažirao Australca Tonya McNamaru koji je preradio istoimeni roman Škota Alasdaira Graya. "Poor Things" je objavljen 1992. godine i bila je to parafraza čuvenog "Frankensteina" u kojoj također imamo ekscentričnog izumitelja i liječnika koji je pokušao oživljavati mrtve.

No, za razliku od dr. Frankensteina koji je stvorio čudovišnu gromadu od muškarca, njegov škotski kolega i suvremenik Godwin Baxter (Willem Dafore) je oživio lijepu mladu ženu. Trudnicu koja je se ubila bacivši se s mosta, a oživio ju je tako što je njen mozak zamijenio mozgom njenog nerođenog djeteta. Pa iako Bella izgleda kao odrasla žena, ona se u početku ponaša kao dijete, tek uči govoriti, ne poznaje društvene norme, ona je posve prazna ploča. I zatvorena je ona u dvorcu znanstvenika kojeg naziva Bogom (God), a vidimo da se ondje nalaze i neka podjednako bizarna stvorenja kao što su mutanti guske i psa dok doktorovu kočiju ne voze pravi konji, već je dovoljna jedna konjska glava.

I sam doktor je posve groteskan. Izgleda on kao čudovište, a saznat ćemo da je i njegov otac bio anatomičar koji je eksperimentirao na svom sinu pa otud i dr. Baxteru takav izgled. I Bellin svijet u početku je skučen. Zatvorena je ona u dvorcu i jedino društvo uz doktora su joj njegova asistentica Prim te doktorov student Max McCandles koji će se ubrzo zaljubiti u tu posve primitivnu djevojku. Uskoro će se oni i zaručiti, no kada Bella osjeti seksualno buđenje i otkrije masturbaciju, a zavede je podmukli pravnik Duncan Wedderburn (Mark Ruffalo), pobjeći će ona iz zatočeništva s njim i krenuti na nešto što će se pretvoriti u put samospoznaje. Od Lisabona preko Aleksandrije do Pariza ona će upoznavati sebe i upoznavati svijet, a snimio je Lanthimos uvrnutu, ekstravagantnu, na trenutke i urnebesno smiješnu subverzivnu crnohumornu fantaziju koja spada u uzak krug najboljih filmova snimljenih u posljednjih nekoliko godina.