José Padilha
José Padilha, Elena Soarez
Brazil
Portuguese
10
10
Mehanizam iz naziva ove briljatne osmodjelne Netflixove serije predstavlja način na koji funkcionira koruptivna hobotnica. Baš kao što glavni junak ove brazilske serije, inspektor Ruffo, neprestano ponavlja - korupcija je kao rak. Nemoguće ga je iskorijeniti. Taman misliš da si ga izliječio, a on metastazira na drugom dijelu tijela. I tako unedogled i vječno. Fantastični brazilski filmaš Jose Padilha svijetu se predstavio prije desetak godina s maestralnom Tropom de Elite, filmom u kojim se pozabavio problematikom kriminala u zloglasnim favelama Rio de Janeira. Ubrzo je uslijedio podjednako sjajan nastavak u kojem se iz favela prebacio u problematiku korupcije brazilske policije i kompletnog društva. Nastavio je Padilha svoj čudesan niz s Narcosom, serijom o kolumbijskim kokainskim kartelima, a Mehanizam je posljednji dio ovog sjajnog niza priča iz brazilske i latinoameričke svakodnevice.

Na ideju za ovu seriju ovaj Brazilac koji zaslužuje da ga se po patosu za epske i velike priče usporedi s velikim Martinom Scorseseom, došao je na temelju stvarnih događaja. Krajem 2014. godine u Brazilu je izbio ogroman korupcijski skandal, koji je ubrzo doveo do svrgavanja dojučer popularne predsjednice Dilme Roussef, liderice Lijeve radničke stranke, koja je naslijedila još popularnijeg dugogodišnjeg predsjednika Lulu da Silvu. Kao i svi političari, ova je stranka na vlast došla na prilično ciničan način - busajući se u prsa i trubeći o borbi protiv korupcije, a taman pred kraj mandata izbio je veliki skandal koji je Dilmu ubrzo koštao funkcije. Istražitelji su tako saznali da je državna energetska tvrtka Petrobas, najveća brazilska i jedna od najvećih svjetskih kompanija, uključena u grozan korupcijski skandal. Preko te tvrtke desetak godina prali su se novci i u privatnim džepovima završile su milijarde dolara, a način na koji je ova hobotnica bila posložena i uigrana zaista je zastrašujuć i šokantan. U igri su bili svi i stvoren je kartel 13 velikih privatnih brazilskih kompanija iz svih sektora, oprane pare su se slijevale na račune mase umiješanih poduzetnika i političara, a to je trajalo godinama. Iako je predsjednica ubrzo morala odstupiti i na vlast je stigao novi predsjednik iz desne koalicije, naravno da korupcije nije nestalo pa smo tako prošle godine imali velike prosvjede kojima se tražio odlazak i novog predsjednika, što se za sada nije dogodilo.  Gledajući ovu seriju bilo je nemoguće ne povući paralele i s nekim drugim državama jer nešto identično događa se i svuda po svijetu, a najtužnije i najstrašnije od svega je što kao da smo svi oguglali na tu korupciju i počeli smo je prihvaćati kao normalno stanje stvari.

Iako na početku svake epizode stoji disklejmer da je scenarij nastao prema istinitoj priči, a da su likovi i događaji dramatizirani, za mnoge prikazane likove, kao i kompanije prilično je lako zaključiti o kome se točno radi. Ova je serija stilski očiti Padilhin nastavak Tropa de elite i Narocs, no ovaj puta uspio je prikazati korupciju na svim razinama društva. Od ovih najviših kojima se Mehanizam detaljno bavi, ali i do onih najnižih s kojima se praktički svakodnevno susrećemo. Tako su i inspektori iz odjela za gospodarski kriminal iz brazilskog grada Curitibe zapravo sasvim slučajno uspjeli razotkriti ovaj veliki skandal. Priča kreće u 2003. godini kad ekipa predvođena Ruffom, policajcem potpuno zaluđenim borbom protiv korupcije uspije uhvatiti čojeka koji pere novac za političku vrhušku i kompanije iz brazilske pokrajine Parane. Iako Ruffo misli da ima dovoljno dokaza da bi strpao u zatvor ne samo tog tipa, koji je, da situacija bude zanimljivija, njegov školski kolega, već i neke mnogo jače igrače, politika je intervenirala i slučaj je zataškan i bačen pod tepih.

I novih desetak godina moralo je proći da ista policijska jedinica uđe u trag istom muljatoru, no ovaj puta on napravi nekoliko grešaka i razmjeri ovog skandala polako, ali sigurno počinju se razotkrivati. Vrlo brzo počinjemo shvaćati da "čistih" zapravo i nema. I politička opcija na vlasti, kao i oporba imaju vlastite interese i svi oni samo su dijelovi te korupcijske hobotnice i godinama se ilegalno bogate na račun naroda. Naravno da i dalje postoje brojni otpori od strane politike koja utječe i na pravosuđe te se i ovaj puta pokušava istraga zaustaviti i sve gurnuti pod tepih, a da situacija bude zanimljivija, novi predsjednički izbori sve su bliže. Za Mehanizam bi se moglo reći da je do sada možda i najbolji i najsveobuhvatniji dramatizirani prikaz principa po kojem funkcionira korupcija na najvišim razinama. Padilha je uspio izbjeći potpuno simplificiranje priče, ali ju je uspio prilagoditi na način da ona bude lako shvatljiva i razumljiva svima. Mehanizam je serija koja se gleda u jednom dahu i jednom kad je se započne gledati, gotovo pa se nemoguće zaustaviti sve dok se u komadu ne odgleda svih osam četrdesetminutnih epizoda. Iako na prvu priča o tim silnim političkim skandalima, off-shore računima, fiktivnim tvrtkama, financijskim izvješćima i papirologijom možda i djeluje zamorno, ne treba se brinuti jer ovdje ima i podjednako toliko akcije i uzbuđenja. Nisu zaboravili Padilha i njegovi suradnici ni ovaj puta kvalitetno razraditi likove, uspostaviti dinamične odnose između njih te i na taj način dodatno proširiti kvalitetu ovog ionako ultrakvalitetnog sadržaja. Za sada najbolja serija godine.

Recenzija je originalno objavljena na blogu GamBeeTVFilm Književnost.