Tobin Sprout – Empty Horses [2020]

Tobin Sprout
Empty Horses
Fire Records / 2020
9
9

Iako po zanimanju vizuelni umetnik, Tobin Sprout je najpoznatiji kao član i jedan od glavnih kreativaca Daytonskog benda Guided By Voices. Koristeći četvorokanalnu miksetu u okviru svog kućnog studija, glavni je “krivac” za lo-fi zvuk, koji je prepoznatljiva odlika ovog kultnog sastava.  Sprout je bio član GBVa od 1987. do 1997. i ponovo od 2010. do 2014. godine, a osim činjenice da su snimali u njegovom studiju dao je doprinos i kao ko-autor, multiinstrumentalista i studijski inženjer. Sa druge strane, solo karijeru je otpočeo albumom Carnival Boy iz 1996. godine, kao nekom vrstom minijature Voicesa, da bi nakon razlaza sa njima objavio Moonflower Plastic (Welcome to My Wigwam), na kome je demonstrirao kako ume da lo-fi art-pop matricu odvede jedan korak dalje. Dvadeset godina kasnije, nakon još jednog razlaza klasične postave Guided By Voices, Tobin Sprout izdaje The Universe and Me, upečatljiv podsetnik da iako po brzini stvaranja ne može da prati Roberta Pollarda, po kvalitetu stoji uvek uz, ako ne i iznad njega.

Novi album Empty Horses, koji je objavljen zajedno sa ograničenom količinom art-bookova, predstavlja pažljivo složenu studiju o Americi i Americani, koja se ne bavi prevashodno muzikom, već stanjem duha duboko podeljene nacije. Obzirom na to koja tema je u pitanju, jasno je zbog čega Sprout poseže za folkom, koji je u njegovom izvođenju ogoljen i sveden na klavir, akustičnu gitaru i bubanj. Mesto sa koga kreće je Američki građanski rat (1861-1865), odnosno priče o njemu, koje je kao dečak čuo od svoga dede. Od samog početka, uvoda u vidu “Wings/Prelude” i pesme “The Return”, evidentan je jak duhovni naboj, rustična himnična osnova, koja kao se promalja iz sećanja: “Coming down the old highway, That's where I saw them, Praising God, For the love, the power, He will return, He will return…”. “Every Sweet Soul” je predivna akustična minijatura, očaravajuća poput “načina na koji ona slapa svoje ruke”, dok nasuprot njoj stoji zloslutna “Empty Horses”, koja opsednutog spušta iz čašice pravo u blato.  “The Man I Used to Know” ima puniji zvuk i surf reverb koji je izdvaja od ostatka albuma, poput “All in my Sleep” koja se na kraju preliva u psihodeliju. Dve pesme koje se direktno bave bitkama, “On Golden Rivers” i “Antietam” su i najmoćnije na LPju, minimalističke tugovanke za preminulima, nabijene fatlističkim religioznim poletom.

Empty Horses je alternativna američka pesmarica, ili zbirka jadikovki za jednostavnijim vremenima i borbom za ono što je ispravno, začinjena ispitivanjem vere i potragom za osećajem pravde. Prava tema u pravo vreme, Tobin Sprout peva o prošlim podelama i superponira ih sadašnjosti, kreirajući kontrast i sa njime osećaj nelagodnosti, prisutan u mnogim srcima širom Amerike, ali i planete. Ali, pred nama nije ogoljeni krik beznađa, već pre kontemplacija, koja uliva novu snagu i veru u bolju budućnost. Jednostavna stara značka Crvenog Krsta na omotu albuma govori više od hiljadu reči.

Empty Horses biće objavljen 18 septembra, za izdavčku kuću Fire Records, a možete ga kupiti na sledećem linku – ovde.