Jason Woliner
Sacha Baron Cohen
UK | USA
English | Bulgarian | Hebrew
8.0
8

Društvena satira kod autora kakav je Saša Baron Koen (Sasha Baron Cohen) otišla je u pravcu one oštrice kojom se preti urednicima satiričnih magazina kao što je Šarli Ebdo, ali njegove alotropske pojave u oblicima kao što su Borat, Bruno ili Ali G, već odavno su postale standard ili etalon za ispitivanje dobrog ukusa, a Koen je sam igrao u svojim serijalima likove koji su svojim provokacijama navodili ljude na razne stranputice i dovodili ih u bizarne situacije.

Nastavak avantura kazahstanskog novinara Borata Sagdijeva, kako bi etablirao status svoje domovine i predsednika u očima američke javnosti i samog Donalda Trampa, vodi ga u misiju uručenja neobičnog, ali tradicionalnog kazahstanskog poklona potpredsedniku Majku Pensu.

Borat Subsequent Moviefilm jeste politički stejtment i to u sred predsedničke kampanje 2020. godine, a način na koji ga je Koen sklopio govori o prilično inkognito projektu, ali i filmu koji suštinski, nepobitno zauzima jednu stranu, otvoreno ismevajući konzervativne, a licemerne i oportunističke stavove određenog dela američkog stanovništva, koji se valjaju u iluziji bolje prošlosti, sve u nadi da će se točak istorije okrenuti.

Međutim, Koenova misija formalno jeste negde artistička, ali njegovo narativno igranje na oštrici morala i ukusa, često ga dovodi u bezizlazne idejne ćorsokake, u kojima njegov eskapizam ne nudi zanimljiva rešenja... i tu ulazi Marija Bakalova, koja glumeći njegovu kćerku u filmu, Koenovog Borata čini zanimljivijim i sadržajnijim, ali ta činjenica ne čini ceo film kvalitetnijim.

Koen igra na kartu da u svetu nenormalnosti i otuđenja, nova normalnost je prirodna nenormalnost (Borat priča hebrejski, a Bakalova bugarski), gde je ’prosečni Kazahstanac’ značajno opasniji i letalniji od ’belog Amerikanca sa juga’, koji i sam postaje zbunjen da se žene i rase negde tamo daleko tretiraju sa takvom brutalnošću, da beli supremisti izgledaju kao male mace u odnosu na azijskog medveda, ali se ta narativna dvosmislenost prenosi i na samog Borata, kao fundamentalno statične figure, čije ideje i stavovi zapravo bivaju izigrani, u svetu u kojem naivni, bez obzira na inteligenciju ili stavove jesu suštinski sistemski autsajderi.

Borat Subsequent Moviefilm nije samo politički angažovan film, već je to jedna temeljno planirana i minuciozno uobličena konceptualna avantura, koja svojim uvrnutim konceptualizmom suštisnki nadilazi i TV dokumatarac kao formu, i film kao moćan medij, i zalazi u sfere umetnosti, koje hrabro mešaju rijaliti, mokumentarne tvorevine i cinema verite stilizacije.