One Night in Miami
ABKCO Films, Snoot Entertainment
Regina King
Kemp Powers (screenplay by), Kemp Powers (based on the stage play "One Night In Miami" by)
8.0
8

Godine 1964. Kasijus Klej osvaja titulu svetskog šampiona u boksu pobedom nad Sonijem Listonom u Majamiju, što biva povod za njegovu proslavu s prijateljima... i sve bi bilo prilično uobičajeno veselje međ’ drugovima, da ti ljudi nisu Malcolm X, Sem Kuk i Džim Braun.

Klejova pobeda na Listonom nije bila mala stvar šezdesetih godina prošlog veka, jer je sam boks kao sport bio na piku popularnosti i mediji su mu pridavali veliku pažnju, a u ceo taj imidž savršeno se uklapao ’lajavac’ Kasijus Klej, na putu promene vere i imena u Muhamed Ali, u čemu će mu pomoći njegov duhovni vođa Malcolm X, ako je sudeći prema uvodnim scenama filma Redžine King (Regina King) One Night in Miami.

Naravno, na početku filma autorka nas upoznaje sa detaljima Klejove pobede, samo da bi nas uporedo laganim kasom provela u par scena kroz detalje iz života Kuka, Brauna i Malkolma Eks, i kako bi priču što pre odvela u apartman, koji je i dan danas čuven po sastanku ove četvorke.

Iz današnje perspektive Muhamed Ali je definitivno u širi krugovima najpoznatiji akter ove drame, ali Kingova apostrofira zaboravljene činjenice koliko je za politiku afroamerikanaca bio značajan umereno radikalan Malcolm X, te kroz kakve je probleme i lične nedoumice prolazio tih godinama, samo da bi ubrzo nakon te legendarne noći bio ubijen.

Sličan značaj, ali u u muzičkom smislu imao je Sem Kuk (Sam Cooke), praktično otac soul muzike i jedan od najznačajnih peroformera iz afroameričke zajednice, koji je na svetskoj sceni zasijao kasnih pedesetih godina prošloga veka sa repertoarom kompozicija u kojima su dominirali laki ljubavni tonovi, što je negde i osnova konflikta sa Malkolmom negde na polovini filma... taj konflikt će prema poruci filma kovertovati Kukove stavove i usloviti nastanak kompozicije A Change Is Gonna Come, pa ipak, nažalost, to će biti ujedno i jedna od njegovih poslednjih kompozicija, jer će i Kuk ubrzo nakon sastanka ovog kvarteta biti ubijen.

Nekako najmanje prostora u filmu ima Džim Braun (Jim Brown), running back Klivlend Braunsa, jedan od napopularnijih sportista u ono vreme, i takođe veliki borac za prava afroamerikanaca, iako je njegov uticaj bio tih i potcenjen, često osuđivan zbog svojih visokih prihoda, holivudske karijere i druženja sa ljudima van njegove zajednice, pa ipak Braun je i jedini živi svedok ovog biopika, a Kingova i autor drame Kemp Pauers (Kemp Powers) mu daju pomirljivu ulogu i ulogu medijatora u sukobima trija Klej-Kuk-Malcolm X.

One Night in Miami je još jedan od važnih političkih stejtmenta o borbi afroamerikanaca tokom dvadesetog veka za ljudska prava u duboko polarizovanom društvu, međutim, značaj ovog filma nadilazi sociološke okvire poruke, jer istorijska veličina Kuka, Brauna, Kleja (Alija) i Malkolma čini film važnim dokumentom za mlađe generacije, uprkos činjenici da je One Night in Miami fikciona drama o jednom važnom trenutku iz prošlosti.