HBO Documentary Films, Lightbox Media, Finance Capital / 2021
Daniel Lindsay, T.J. Martin
Daniel Lindsay, T.J. Martin
U.S.A.
8.5
8

U moru biografskih dokumentaraca o glazbenim zvijezdama i zvjezdicama, stigao je red i na legendarnu rock-baku, Tinu Turner. I bio je ovo jedan od najboljih rockumentaryja u zadnje vrijeme i sjajno je dvojac koji je već osvojio Oscara za najbolji dokumentarac (Undefeated iz 2011., a snimili su i također kvalitetni LA 92), Dan Lindsay i T. J. Martin predstavio životnu priču žene koja je vjerojatno svima jako dobro poznata. Iako ne mogu reći da sam ikada slušao Tininu glazbu (osim onih neizbježnih trenutaka kada bi na HTV-u krenula emisija "Kućni ljubimci" i pjesma "Simpley the Best"), činjenica je kako je ova žena jedna od ikona moderne glazbe. I ne samo ikona, već i inspiracija, sirova energija, upornost, odlučnost, snaga, beskrajna samouvjerenost i hrabrost koju savršeno prepoznajemo i upoznajemo u ovom filmu.

Lindsay i Martin u Tininu priču kreću in medias res odnosno s prijelomnim trenutkom njenog života i karijere početkom osamdesetih kad je s javnosti odlučila podijeliti stravična iskustva s mužem zlostavljačem Ikeom. Potom se vraćamo u prošlost, u njene početke i odrastanja na poljima pamuka te kako su je prvo ostavili majka, zatim i otac te kako je uopće upoznala gitarista i skladatelja Ikea Turnera (koji joj je nadjenuo ime Tina, a do tada se zvala Annie Mae Bullock). Kako su izgledali prvi dani u bendu s budućim mužem, poneki uspjesi i prepoznatljivost, koje su ubrzo zasjenili praktički svakodnevno nasilje bolesnog paranoidnog sadista od kojeg je uspjela pobjeći nakon više od 15 godina zajedničkog života.

I na kraju, kako je izgledalo to kada se s punih 40 ili čak nešto više godina našla na novom početku i morala praktički od nule graditi karijeru i svoj glazbeni izričaj dok je cijelo to vrijeme svi samo ispituju o Ikeu i vraćaju je u ružno doba. Nije to bio dobar život, priča u uvodu filma Tina Turner te ističe da je loše uvijek nekako zasjenilo ono dobro i očito je da se nevoljko vraća u prošlost. Iako je njen odnos s Ikeom, jasno, središnja točka ne samo ovog filma, već i cijele njene životne priče, autori su mudro postupili što nisu naširoko pokušavali objašnjavati zbog čega žene ostaju sa zlostavljačima. Umjesto toga, imamo Tinu koja se prisjeća svog tog vremena, promišlja o onome što se događalo, a sve je to popraćeno arhivskim snimkama, snimkama nastupa u kojima vidimo kao da ona sav taj bijes, tugu, nesreću, osjećaj krivnje i nemoć izbacuje na pozornici i nastupima. Na kraju, dok će se Tina Turner vjerojatno vječno pamtiti kao jednu od najvećih pjevačica svog vremena, po čemu će se uopće pamtiti Ikea? Po njegovoj glazbi? Ili po nasilju?