Radu Jude
Romania ǀ France ǀ Luxembourg ǀ UK
Romanian ǀ French
10
10

Dobitnik Zlatnog medveda na ovogodišnjem Berlinaleu, film Radu Judea Bad Luck Banging or Loony Porn, moderna je pandemijska satira o dekadeniciji i hiporkiziji istočnoevropskih društvenih zajednica.

Radu Jude je oskoristio stare montažne i oprobane stilske elemente, kako bi začinio svoju komičnu priču o lokalnoj učiteljici, čiji život se u 24h okreće naglavačke zbog porno snimka procurelog u javnost, kako drugačije nego nakon servisne intervencije na privatnom kompjuteru njenog supruga.

Ipak, iako je narativni fokus posledica po nastavnicu u obliku urnebesnog završnog čina u filmu, Jude koristi metodologiju Žan-Luk Godara i njegovih esej filmova, kako bi što više demistifikovao prevrtljivu i nepredvidljivu ljudsku prirodu, kroz istoriski prikaz zanimljivosti i fenomena, kako iz prošlosti, tako i iz sadržajne svakodnevice, ne mareći pritom previše za moral i dobar ukus, kršeći barijere tradicionalne cenzure, ulazeći svesno u X rated sferu.

Bad Luck Banging or Loony Porn nije tek samo još jedna godarovski uspela stilska vežba iz esejski posloženih kontemplacija, pošto je prvi narativni deo (ako izuzmemo uvodni seksualni čin) bunjuelovski nastrojena kritika istočnoevropskih gradova kroz oronule fasade, te remerovski montirani prikaz rumunske svakodnevice uobličen u besomučnu učiteljičinu šetnju do radnog mesta, gde je čeka inkvizicija koju personifikuje savet roditelja, spreman da je odlukom većine stigmatizuje zbog nemoralnog ekscesa.

Ljudima sa Balkana možda je najbolja preporuka ono što nastavnica živi u prvih sat vremena, a to njeno putešestvije uključuje grupnu svađu u šoping molu oko slobodne kase, raspravu oko pogrešnog nošenja zaštitnih maski, borbu za prostor na trotoaru za pešake, kao i pokušaj pribavljanja lekova za smirenje bez recepta u apoteci... u jednom, rumunski autor je perfektno sažeo sav očaj repetitivne egzistencijalne patetike prosečnog balkanca.

Pametnom – dovoljno