Jacques Audiard
Jacques Audiard, Thomas Bidegain, Craig Davidson
France, Belgium, Singapore
French, English
10
10

Život je nepredvidiv i ume da bude zajeban, mučan, težak. Danas smo na vrhu, a već sutra možda na dnu. Dešavaju se raskidi, bolesti, nesreće, rastanci sa ljudima koje volimo, otkazi, teški dani… Ali, sve je to život koji moramo prihvatiti kao takav. Film “Rust and Bone” je veliko umetničko delo koje govori o tako životnim, ljudskim stvarima. I, da se ne lažemo, reč je o zaista dobrom filmu, pažljivo napisanom, slojevitom, vešto režiranom, nabijenom emocijama, divno snimljenom i sjajno odglumljenom.

No, krenimo redom. Francuski reditelj Jacques Audiard je, doduše, ime od kojeg se ništa manje nije ni očekivalo, ali je u ovom pogodio svaku pravu notu. Imao je Audiard kroz svoju karijeru opasno dobrih filmova (A Prophet, Dheepan, Read My Lips), a "Rust and Bone" bi mogao da bude na samom vrhu. Scenario je napisao zajedno sa svojim stalnim saradnikom Thomasom Bidegainom, a radi se o ekranizaciji jedne od novela kanadskog pisca Craiga Davidsona. Dalje, dvoje glumaca su izgleda bili stvoreni za ove uloge, pa su prilično kompleksne likove odigrali Marion Cotillard i Matthias Schoenaerts, koji su svakako glumci od kojih se takođe očekuje ono najbolje. Sve je to Audiard fino ukomponovao i napravio pravi pobednički tim. Iskreno i bez kalkulacija, film uspeva zbog toga da pogodi emociju kod gledaoca. Međutim, radi se o zaista teškom filmu, posle kojeg nam treba par dana da saberemo utiske i da dođemo sebi. Ne samo zbog priče, već i zbog načina na koji je snimljen, montiran, izveden, i zbog sveukupnog kvaliteta.

"Rust and Bone" mogao bi se opisati kao teška ljubavna priča, ali ovo je, pre svega, film sa porukom. Ta poruka bi glasila: „Život je ponekad surov i nepravedan, preživeće samo najizdržljiviji“.

Stéphanie (Marion Cotillard) je dreserka kitova čiji se život naglo preokreće kada se u toku jednog nastupa dogodi nesreća i budi se u bolnici bez obe noge. Težak trenutak, sve su oči uprete u nju - šta će ona učiniti? Da li će verovati da može da nastavi sa svojim životom posle ovoga? Jednostavno smo uronjeni u okolnosti i na direktan i fizički način osećamo njenu bol i užas. Suočena s nepodnošljivim posledicama, i dubokim bolom, obraća se Alainu (Matthias Schoenaerts), uličnom bokseru koji se bori s promenama u vlastitom životu i kojeg je sasvim slučajno upoznala. Alain takođe ima svoje brige jer je dobio petogodišnje dete na brigu. Sam je njegov sin, no on ga jedva poznaje. Bez krova nad glavom, bez novca i prijatelja, Alain nalazi utočište kod svoje sestre Anne (Corinne Masiero) u Antibesu, na jugu Francuske. Njegova životna situacija se tamo odmah popravlja. Anna ih smešta u svoju garažu, a dete uzima pod svoju brigu. Alainov direktan, nemilosrdan temperament postaje slamka spasa za Stéphanie koja kao da je ponovo oživela pored njega. Ali, i on se takođe menja zahvaljujući njoj. U suštini, imamo dve mučene duše koje će se sastaviti i suštinski izmeniti život jedno drugom.

On kao njen zaštitnik i podrška ipak nije predstavljen kao heroj (ili ipak jeste). On je ograničen momak, hladan, sve radi bez razmišljanja, previše siguran u sebe i po cele dane se mlati po ulici, dok usput pokušava da uspostavi kontakt sa otuđenim sinom. Alain je za Stephanie sada bukvalno ceo njen svet nakon njene nesreće i jedino joj odgovara njegovo društvo. Međutim, on nju ne žali preterano i jedva primećuje njenu bol. On je nemilosrdan kao i život. Ona je za njega seksualna kombinacija, ali s vremenom počinju da formiraju komplikovanu, sve čvršću vezu. "Rust and Bone" je Audiardovo najemotivnije delo koje je snimio. To je film za ljude koji veruju da palim dušama nije neminovno suđeno da postanu izgubljene.