Mud
Lionsgate Films / 2012
Jeff Nichols
Jeff Nichols
9.0
9

Leto nam se polako bliži, a to znači: velike vrućine, kratke majice, šorcevi, hodanje u papučama (ili bosi), dosadni komarci, kupanje i ostale stvari koje čine leto. Film "Mud" ("Leto na obalama Misisipija"), koji potpisuje reditelj i scenarista Jeff Nichols, je pravi letnji film, ali pored toga što je zabavan, takođe je i napet, čak i kad se ne dešava ništa bitno imamo osećaj da će neko uskoro da pukne i izleti iz šina. U pitanju je kriminalistička drama o odrastanju smeštena na američki jug, odnosno Arkansas, odakle dolazi i reditelj. Dakle, za Jeffa Nicholsa je ovo vrlo lična priča. Njegovi drugi filmovi koje je režirao poput "Take Shelter" (2011) i "Midnight Special" (2016) imaju natprirodne elemente, dok je "Mud" realističan i podseća na odrastanje.

Ime filma "Mud", u prevodu znači „Blato“, ali najmanje je blatnjav, a više blistav i sjajan film: pripovedanje je fluidno, a emocije transparentne. Ima lagan tempo koji vas nosi poput splava na Misisipiju, gde je smešten veći deo filma. Obratite pažnju na glumce: Matthew McConaughey, Tye Sheridan i Jacob Lofland. Može li bolje za ovakvu priču? Način na koji ova deca igraju svoju ulogu je zapanjujuće, vrlo prirodno i apsolutno sjajne predstave (nešto slično smo videli u filmu "Stand by Me"), posebno je to velika stvar jer naspram sebe imaju tako sjajnog i iskusnog glumca kao što je Matthew McConaughey. Film je bio u trci za Zlatnu palmu na filmskom festivalu u Kanu 2012. godine (pobedio je film "Amour"), a prikazan je i na filmskom festivalu u Sundanceu.

U prvoj sceni filma, četrnaestogodišnji Ellis (Tye Sheridan) iskrada se iz svoje kuće, odnosno splava na reci u Arkansasu pre zore - pored osvetljene kuhinje, u kojoj njegova majka plače zbog neodgovornosti njegovog oca (roditelji su pred razvodom) - i sastaje se sa svojim prijateljem Neckboneom (Jacob Lofland). Uputili su se na rečno ostrvo na kojem je Neckbone video čamac na drvetu, očigledno izbačen olujom. Neckbone želi da ga uzme za sebe, ali će ubrzo obojica shvatiti da neko tamo živi i posmatra svaki njihov korak - čovek sa cigaretom u ustima i pištoljem zataknutim za kaiš. Glumi ga Matthew McConaughey i predstavlja se kao Mud. A njegovo ime će zaista postati blato ako ga pronađe policija i neke druge osobe koje ga traže. Mud tvrdi da je odrastao u blizini i dečacima govori da mu treba hrana i obećava da će im dati čamac ako mu pomognu dok on bude bio na ostrvu, a čamac bi trebao zapravo da bude sredstvo za bekstvo, ali nakon što se popravi.

Dečaci su u početku vrlo sumnjičavi prema njemu, ne znaju šta da očekuju od čoveka kojeg prvi put vide u životu, ali ubrzo se vraćaju sa hranom i pitaju ga zašto se krije, a on im objašnjava da čeka svoju devojku Juniper (Reese Witherspoon), koju opisuje kao lepu sa tetovažama slavuja na rukama, Mud kaže Ellisu „ona je kao san iz kojeg ne želiš da se probudiš“. Kasnije, dečaci je primećuju kako kupuje namirnice u gradu. Ubrzo nakon toga, dečaci u gradu saznaju da policija traži muškarca, čiji se opis podudara sa čovekom kojeg su upoznali i koji živi na ostrvu u čamcu. Nakon što su saznali da je Mud begunac, Ellis i Neckbone žure nazad na ostrvo po odgovore. Mud im objašnjava da je ubio muškarca sa kojim je Juniper zatrudnela, jer je bio nasilan prema njoj - gurnuo je niz stepenice i izgubila je dete. Dečaci odlučuju da mu veruju i pomognu u zamenu za njegov pištolj. Međutim, shvatićemo da to i nije baš sve tako: prvo, Juniper nije tako divna i bajna kako je Mud predstavlja, a drugo, izgleda da joj se baš i ne žuri na to ostrvo. Pre će biti da je Mud zaljubljen do ušiju i da ne vidi pravu realnost. No, ona i policija su manji problem, njega pravi problem tek čeka.

Iskreno prijateljstvo trojke se razvija, pa Mud šalje Ellisa kod Toma (Sam Shepard, izuzetna uloga u samo nekoliko pojavljivanja), staroj očinskoj figuri iz detinjstva, po pomoć. Tom živi preko reke, ali nije oduševljen kad čuje da je Mud ponovo u nevolji zbog Juniper i odbija da pomogne. Mud zatim daje dečacima uputstva za Juniper. Oni pronalaze njenu motelsku sobu u kojoj zatiču brata od čoveka kojeg je Mud ubio, kako maltretira Juniper, zahtevajući od nje da kaže gde se nalazi Mud. Ellis i Neckbone sve to prenose i stalno dolaze sa novim informacijama na ostrvo, a Mud je svestan da je porodica čoveka kojeg je ubio došla da naplati stare dugove.