Amsterdam
20th Century / 2022
David O. Russell
David O. Russell
7.5
7

Ugledni američki filmaš David O. Russell snimio je do sada najambiciozniji film, humorni triler zamišljen prema istinitim događajima iz tridesetih godina prošlog stoljeća i troje prijatelja koji su igrom slučaja razotkrili jednu od najvećih urota u američkoj povijesti. Doduše, za pretpostaviti je da je Business Plot ili Wall Street Putsch kako se naziva taj slučaj iz 1933. kada je nekolicina bogatih američkih industrijalaca planirala izvesti državni udar i umjesto izabranog predsjednika Franklina Roosevelta postaviti diktatora po uzoru na Italiju i Njemačku, zasigurno izgledao bitno drukčije nego u "Amsterdamu". Film je to koji je Russell nakrcao poznatim glumcima i tu praktički nema statista čije lice nije poznato prosječnom gledatelju filmova, a autorova intencija očigledno je bila tu priču otprije 90 godina nekako povezati s današnjim vremenom i aktualnim trenutkom te povući paralele kako je nekad malo potrebno da diktatura zamijeni demokraciju.

I u tom dijelu "Amsterdam" baš i nije do kraja profunkcionirao, no svejedno je to zanimljiv i intrigantan poltički triler - komedija koja po strukturi i stilu pomalo podsjeća na njegov ipak bolji "American Hustle". Petnaestak godina nakon završetka I svjetskog rata liječnik Burt Berendsen (Christian Bale) u New Yorku vodi kliniku koja se brine uglavnom za ratne veterane. I sam Burt je u rovovima Francuske ozbiljno nadrapao jer ne samo da je ondje ostavio jedno oko, već mu je stradala i kralježnica te mora nositi bolni steznik, a i cijelo tijelo mu je izrezbareno ožiljcima.

Njegov ratni drug i najbolji prijatelj, crnac Harold (John David Washington) sada je pravnik, a on će od Burta zatražiti da izvede autopsiju na tijelu senatora i njihovog nekadašnjeg zapovjednika iz rata, Billa Meekinsa koji je stradao pod sumnjivim okolnostima. Kad autopsija doista pokaže da je stari general otrovan, Burt i Harold shvatit će da su se upleli u opasnu situaciju jer će odmah oni biti optuženi za ubojstvo Meekinsove kćeri, a ubrzo ćemo shvatiti da cijela priča vodi u Amsterdam petnaestak godina ranije gdje su neko vrijeme živjeli po završetku rata.

Ondje su se družili s mladom medicinskom sestrom Valerie (Margot Robbie) koja je ujedno i bila ljubav Haroldovog života, no obojica su se nakon nekog vremena uživanja u glavnom gradu Nizozemske morali vratiti svojim životima u Ameriku. I dok je u Amsterdamu život izgledao kao iz bajke i nikome ondje između ostalog nije smetala veza crnca i bjelkinje, realnost u Americi je prilično surovija. I dalje se osjećaju posljedice financijske krize, društvo je još uvijek segregirano, ljudi su sve nezadovoljniji, vojni veterani su bijesni jer se osjećaju zaboravljenima i izdanima, a neki očito žele iskoristiti tu situaciju, srušiti vladu i pretvoriti SAD u diktaturu po uzoru na Hitlerovu Njemačku ili Mussolinijevu Italiju.