Nightcrawler
Open Road Films / 2014
Dan Gilroy
Dan Gilroy
9.0
9

Da li je slučajnost to što je Amerikanac Dan Gilroy iz svog prvog pokušaja snimio izvanredan film ili je to zato što je prosto majstor koji zna znanje, nije previše bitno. Ono što je mnogo bitnije je da "Nightcrawler" nije daleko od istine. Film se bavi jednom ozbiljnom tematikom koja nas navodi da se zapitamo u kakvom svetu zapravo živimo.

Lou Bloom (Jake Gyllenhaal) je čovek u ranim tridesetim koji živi u Los Anđelesu, a kada ga prvi put vidimo, on je na samom dnu - krade žičanu ogradu u napuštenoj industrijskoj zoni, gde se vrlo brzo pojavljuje i policajac, kojeg Lou "rešava". Iako su u pitanju uglavnom sitne krađe koje ga vode do sumnjivih poslodavaca, Lou nije običan lopov i očajnik koji se zadovoljava mrvicama, nego čovek koji želi uspeh. Takođe, on nije neki tupson, nego čovek koji zna da se snađe skoro u svakoj situaciji, i čovek koji nije samo vešt u krađi, nego i u manipulaciji.

Dok iste noći vozi svoj auto nailazi na kamermane, ili, bolje rečeno, lešinare koji su stigli na mesto saobraćajne nesreće i snimaju ovaj događaj, odnosno olupinu auta, iz koje izbijaju plamen i dim. Njega zanima kako funkcioniše posao, pa će sve u vezi istog pitati iskusnog freelance reportera (Bill Paxton), koji se nalazi na istom mestu i koji lokalnim televizijama nudi svoje snimke saobraćajnih nesreća, požara i ostalog (Lou ga pita da li će ovo biti na TV-u, a ovaj mu kaže "ako ima krvi, glavna je vest"). Cene nisu sjajne, ali su bolje od onoga na šta je Lou navikao.

Njemu će se lampica odmah upaliti i shvatiće da je to posao u kojem bi mogao da bude dobar, te će pokušati da se oproba u snimateljskim vodama. Lou odmah nabavlja uređaj za praćenje policijske radio-veze i ručnu kameru i kreće u akciju. On se vezuje za jednu stanicu (najniže rangiranu od svih) i najočajniju urednicu noćnih vesti, Ninu (Rene Russo). Gradi ime, reputaciju, odnos i karijeru... Lou uskoro dovlači i pomoćnika, mladog beskućnika Ricka (Riz Ahmed) kojeg jedva plaća, kupuje bolji auto, bolju navigaciju, bolje kamere... Lou ne samo da uspeva da nabavi ekskluzivne i brutalne snimke, nego on i Rick čak probijaju barijere koje ne bi trebalo da probiju, i dovoljno se približavaju policijskim istražiteljima, vatrogascima i hitnim službama da naruše koncentraciju i ponekad ometaju njihov posao.

U jednom trenutku, Ricku je dosta Louovog ponašanja i kaže mu: "Ti ne razumeš ljude". Lou prihvata ovo upozorenje bez komentara. Kasnije u filmu, Lou kaže: "Šta ako moj problem nije to što ne razumem ljude, nego to što ih ne volim?". Gledajući ga kako manipuliše ljudima scenu za scenom, saznajemo da Lou itekako razume ljude, veoma dobro, bolje od većine ljudi, i, iskreno, mrzi što su mu potrebni. Koristi Ricka kao i Ninu da napreduje u svom poslu. Kada otkrije da ima sposobnost da manipuliše ljudima, njegov uspeh se stalno povećava. On luta noću po Los Anđelesu, želi da što pre stigne do šokantnih snimaka, pa čak i da bude prvi koji ima snimke ljudske patnje koje će kasnije poslužiti publici za doručak. Ako treba malo da prevari, odnosno da na mestu zločina ili nesreće radi stvari koje nikako nisu dozvoljene, "KWLA News" se neće previše žaliti.

Lou je bolesna osoba koja bi vam, na prvi pogled, mogla delovati kao razuman, ljubazan momak. On je sociopata, pa čak i psihopata nesposoban za empatiju. Njegov lik je potpuno jeziv, a gluma Jakea Gyllenhaala je čista majstorija. On je za potrebe snimanja smršao deset ili petnaest kilograma, a tako "suv", sa umornim licem i zalizanom kosom prilično je gadan, ali efikasan, ubedljiv i, pokazalo se, idealan za ovu ulogu, koja je sasvim sigurno jedna od njegovih najboljih u karijeri. Riz Ahmed je takođe odličan kao Louov nesrećni kolega-pomoćnik Rick, a pravo iznenađenje je Rene Russo (ona je supruga reditelja Dana Gilroyja u stvarnom životu) koja briljantno igra ulogu Nine, urednicu vesti na propaloj stanici. Lou je poziva na večeru i insistira da ova znatno starija žena spava sa njim, ali mi ne moramo da ih vidimo u krevetu - cenkanje oko cena za snimke je dovoljno zanimljivo.

Opet, Jake Gyllenhaal se u ovoj ulozi nije slučajno našao. On je još ranije pokazao da mu "mračni", čudni i sjebani likovi savršeno leže, to smo imali priliku da vidimo u filmu "Donnie Darko" (2001) Richarda Kellya, a potom i u "Prisoners" (2013) Denisa Villeneuvea, i u "Enemy" (2013) takođe Denisa Villeneuvea. I Jake Gyllenhaal je zaista jedan vrhunski glumac.