Star Wars: Episode VII - The Force Awakens [2015]
Walt Disney Studios; Lucasfilm Ltd
J.J. Abrams
J.J. Abrams, Lawrence Kasdan, Michael Arndt
7.0
7

Ja sam Star Wars fan, ne od onih koji filmova prave religiju, pišu kanone, i na popisu stanovništva izjašnjavaju se kao džedaji. Nisam ni od onih, koji bi danima čekali da vide film prvog dana. Prva trilogija je bila deo mog odrastanja, veoma lep deo detinjstva, džedaji su bili moji heroji, oličenje savršenosti . Verovao sam da je Star Wars najbolji film ikad snimljen. Iako je Star Wars odavno skinut sa tog pijedestala, prva tri filma i dalje gledam sa velikim zadovoljstvom, druga tri, ne baš.  U poslednjih petnaest godina mnogo sam više uživao u Star Wars Knights of the Old Republic video igrama, nego u samim filmovima. I danas, kada se uželim tog univerzuma provedem nekoliko sati igrajući Star Wars Online.

Kada sam pre nekoliko godina čuo vest da je za ogroman novac Lucas prodao prava Disneyu, ne mogu da kažem da sam bio očajan, ali bio sam razočaran. Više zato što je u pitanju Disney, nego zato što Lucas više nije u igri. Tačno je da je petparačkog romana stvorio imperiju, ali uvek mi je delovao kao dežurni krivac za sve ono što je bilo loše u drugoj trilogiji. Terence Stamp je u jednom intervjuu rekao da je on mnogo više bio zainteresovan za efekte i za prodaju figurica, nego za sam film i rad sa glumcima. Deset godina posle Revange of the Sith, jedina svetla tačka u sva tri filma, meni je Ewan McGregor, i ako ikad budem pogledao ta tri filma ponovo, a verovatno hoću, to je da bih gledao Ewana kao Obi-Wan Kenobija.

Pored činjenice da Disney kao studio stoji iza filma, nije mi mnogo nade ulivalo ni to što je J.J. Abrams u rediteljskoj stolici. Nisam bio ljubitelj serije Lost, doduše dopao mi se Star Trek, a Star Trek Into Darkness mnogo manje.

Nisam bio jedan od onih koji su gledali premijeru u ponoć, pogledao sam film par dana kasnije. Oćekivanja nisu bila velika, na kraju to je samo film. Čak i ako je mnogo loš, sutra će svanuti dan, ja ću i dalje igrati Star Wars Online, povremeno. Koliko god film da bude loš, neće moći da mi pokvari sve lepe uspomene iz detinjstva.

Film je počeo i... osetio sam kao da ponovo imam deset godina, sva ona opčinjenost i oduševljenje koje sam osetio kada sam gledao Star Wars pre mnogo godina bila je ponovo tu.  Star Wars The Force Awakens je bio mnogo bolji nego što sam očekivao, nego što sam mogao da se nadam da će biti.  Odjednom sam shvatio da je Disney u stvari idealan studio za ovaj film. Star Wars treba da bude zabavan film, sa puno akcije, film koji treba da bude uživanje gledati u bioskopu i da vas toliko opčini da ne primetite publiku koja glasno žvaće kokice, šuška grickalicama, guši vas gadnim mirisima neke bioskopske hrane.  Ne smem ni da pomislim kakav bi užas bio gledati film Paola Sorentina u bioskopu. Elem, da se vratimo na film.  Utisak posle prvog gledanja ovog filma je, da je film radio neko ko je odrastao uz originalnu trilogiju. Za sve fanove je svakako doživljaj videti Han Soloa (makar i 40 godina starijeg) i Chuia ponovo za komandama Millenium Falcona.  Dobro je videti stare zvezde, utisak je da su Han Solo i princeza Leia tu, da bi lightsaber predali novim zvezdama, koje će film nositi u sledećim nastavcima.

Oscar Isaac je glumac koji iza sebe ima odlične uloge, i iako uloga Poa Demerona nije velika, Isaac je stvorio lika od koga možemo očekivati puno toga u nastavcima. Domhall Gleeson svojim ulogama dokazuje da je dostojan naslednik svog oca,  tako je i u ulozi Generala Huxa, jednostavno morate da ga mrzite .

Daisey Ridley i John Boyega nemaju baš mnogo uloga iza sebe, ali oboje su odličan izbor za karaktere koje glume. Daisey Ridley je predivno šarmantna u ulozi Ray, na prvi pogled krhke devojke koja treba da se nosi sa problemima čitave galaksije i sa silom koja se budi u njoj. Ćini se  kao da je pokupila najbolje osobine oba Skywalkera. Ona je osoba dobrog srca ali nije naivna kao Luke, ona je ambiciozna ali nije sebična kao Anakin.  Fin je lik koji zna koji put je ispravan , ali nije siguran da li je on osoba vredna tog puta i sposobna za takva dela i John Boyega je prilično uverljiv u toj ulozi.

Adam Driver kao Kylo Ren, mi je na početku bio čudan izbor. Nisam bio siguran da on može da izgleda dovoljno zao. Na kraju Kylo Ren je samo balavac zaluđen moćima tamne strane, ni blizu sposoban da se izbori sa nijima a daleko od toga da vlada njima kao Darth Vader ili neki od velikih Sith Lordova iz prošlosti, poput Exar Kuna ili Freedon Nada.  I opet Adam Driver je dobar izbor za balavog “wussi” sitha. Čak i u scenama borbi izmedju njega i Ray više deluju kao dva deteta koja se bore motkama, daleko od moćnih scena borbi Obi-Wan Kenobija ili Yode u prethodnoj trilogiji. Na kraju, u njima je sila tek probudjena.

J.J. Abrams je sa ovim filmom uradio isto što i sa prvim Star Trek filmom, krenuo je iz početka. Sam film deluje kao omaž prvom filmu New Hope, i moguće je da je to ono što je pritiskalo prave dugmiće kod starih fanova filma, a kao već oproban recept od pre skoro ćetrdeset godina, sada ima sličan efekat na publiku koja se prvi put sreće sa Star Wars univerzumom. Peščana planeta, borbe na nečemu što liči na Death Star, novi simpatični astromech droid BB-8, pored dva droida, koji su  već ikone Star Wars univerzuma, i naravno ne treba zaboraviti Chubaku. Sve je ponovo tu, kao i u detinjstvu. Možda je i to najveća snaga ovog filma. Uspeo je da me vrati u bezbrižne dane detinjstva, i omogućio mi je da još jednom osetim ono dečačko oduševljenje, mnogo godina kasnije. Za dve godine, videćemo da li će sledeći film biti dostojan ovog. Na kraju, kada se sve slegne i kada budem ovaj film odgledao po drugi i možda treći put, tek tada ću znati da li su moji utisci ispravni, ili me je J.J. Abrams uhvatio na sentimentalnost i nostalgiju. Što se ovog filma tiče, bar posle prvog gledanja,  jedno je sigurno – Force is strong in this one.