Fernando León de Aranoa, Ignacio del Moral
Spain
španski
7.7
7

- posvećeno mom ocu

Došla su teška vremena za glavne likove ovog tragikomičnog španskog filma. Glavni junak Santa (Javier Bardem) i njegovi prijatelji su ostali bez posla kada je brodogradilište u kome su radili, prodato korejskoj kompaniji. Naravno, kako to često biva, brodogradilište je zatvoreno i napuišteno. Zvanična verzija je da brodogradilište ne može više da se takmiči na svetskom tržištu koje je odveć dinamično ali naravno, istina je negde drugde. Reditelj se ne opterećuje konkretnim odgovorom, samo naznakama. Kako bi preciznije objasnio situaciju, obratimo pažnju na sličnu situaciju na obalama našeg glavnog grada gde se kaže da izvesni projekat Grada na vodi "predstavlja značajan korak u pravcu aktiviranja velikih potencijala koje grad poseduje zahvaljujući izlazu na reke. Kreiran potpuno u skladu sa savremenim urbanističkim principima, projekat će pružiti značajan doprinos razvoju grada u evropsku metropolu sa osobenim i prepoznatljivim identitetom i dodatno potvrditi da kao grad na medjunarodnom planu pripada modernom svetu. U prethodnim decenijama, najveći svetski gradovi postepeno su otkrivali svoja priobalja i njihove potencijale, transformišući zastarale i nefunkcionalne industrijske zone u kvalitetne lokacije sa višestrukim namenama, stambenog, komercijalnog, kulturnog i sportskog karaktera."

Elem, Santa odbija da uzme otpremninu i pridružuje se protestima povodom otpuštanja 80 njegovih kolega i naravno, od toga ne bude ništa, njihov posao više ne postoji, 200 radnika je sada na ulici, bez posla. Besan, ponosan i pomalo nabusit preko mere, Santa svoje misli usmerava ka begu u Australiji provodeći svoje ponedeljke na suncu umesto na radnom mestu. Cela njegova ekipa je, više manje, u sličnom limbu. Neki su suočeni sa činjenicom da više nisu hranitelji porodice i odnosi erodiraju, neki bezuspešno idu na intervjue za posao prijavljujući se za poslove za koje ne ispunjavaju uslove. Misleći da je učinio pravi potez, jedan od Santinih prijatelja, Rico (Joaquin Climent) je prelomio i sklopio sporazum sa upravom. Nakon što je prodao svoju i budućnost svoje dece za otpremninu, Rico je otvorio mali, skučeni bar gde se Santa i ekipa redovno okupljaju u nedostatku boljih ideja...
Javier Bardem je ovde u ulozi pobunjenika. Reditelj Reinaldo Arenas je sklopio ovaj film laganog ritma sa puno dijaloga i smestio ga u nivo nižeg socijalnog staleža u post-Frankovskoj eri Španije. Transparentna borba za opstanak i preživljavanje na svim nivoima - psihološkim i egzistencijalnim. Film obiluje i danas aktuelnim političkim temama, razočarenjima, verom u ideale, setom za izgubljenim ljubavima sve kroz unakrsnu paljbu razgovora koje pomenuta grupa vodi dok plivaju kroz vode u kojima do sada nisu kročili. Reditelj ovde ostavlja dosta prostora, odmotava njihovo klupko na jedan prirodan, realističan način. Umnogome podseća na zborove uz kafu gde smo kritikovali sistem, prezirali njegovu brutalnost, njegovu nepravednost....u stvari, često to i danas činimo, zar ne?

Glavni lik postaje oličenje tihe pobune, svestan da ne može ništa konkretno da učini ni za sebe ni za druge i dalje ne poštujući pravila iz okruženja - kako sistemska tako i moralna načela. Opet, taj fluid u vidu besa, alkoholisanja, smrti, erozije brakova, starenja i povrh svega, skoro fantazmagoričnom dozom optimizma, spaja celu ekipu u celinu, drži ih na okupu.

Pondeljak provesti na suncu predstavlja užitak ali ovaj ovde je sa primesama tuge. Takođe, slobodno se može reći i da je himna ustanku jer stapa realnu sliku politike i humanizma u jednu celinu, bojeći ga humorom i malim svetlom nade na kraju tunela.
Posvećeno je svima koji su i ovog ponedeljka na suncu...