,
Rike Jokela, Kirsi Porkka, Jari Olavi Rantala
Finska
Finski
8.5
8

Nordic Noir se tokom ove decenije etablirao kao jedan od najpopularnijih podžanrova krimi misterija  podjednako i u literaturi i na polju tv serija.  Ova poularnost otvorila je put ka svetskoj publici ostvarenjima koja su delo kinomatografija skandinavskih zemalja.  Finska je na ovom polju poslednjih godina imala tri veoma zapažene tv serije, od kojih je jedna ovogodišnja „Deadwind“.

Deadwind“ ili "Karpi"  je odmah po emitovanju stekla ogromnu popularnost u matičnoj zemlji a zatim i širom Skandinavije a od avgusta  i pojavlivanja na Netflix servisu i širom celog sveta, tako da je već obezbedila drugu sezonu.

„Deadwind“  prati detektivku Sofiju Karpi (Pihla Vitala) koja je u svojim 30im postala udovica sa dva deteta nakon nesrećnog slučaja u kome je nastadao njen suprug. Karpi se vraća na posao detektiva u odeljenju za ubistva, u Helsinškoj policiji gde je zatiče misteriozan slučaj ubistva sredovečne žene Anne Bergdal. Pored  unutrašnje borbe sa teškim gubitnom, brige o dvoje dece, Karpi na samom početku mora da se nosi i sa novim partenrom, detektivom Sakari Nurmijem (Lauri Tilkanen) koji je tek prebačen iz odeljenja za finansijski kriminal i nema nikakva iskustva sa krvnim deliktima.

U najboljem maniru serija ovog žanra tokom dvanaest epizoda, ono što na početku deluje kao ubistvo iza koga stoji poremećeni počinitelj, polako odmotava mnoge misterije i tajne, koje zadiru do samog vrha bogatih mutlninacionalnih kompanija, hrišćanskih sekti i bogate elite Helsinkija.

Hemija između dvoje glavnih glumaca Vitale i Tilkanena je jedan od najačih aspekata ove tv serije. Imamo prilike da vidimo dva potpuno različita pristupa policijskom poslu. Karpi se mnogo više oslanja na intuicija čak i ako za to nema opravdanja u činjenicama dok se Nurmi oslanja na analitičko razmišljanje i logiku.

Ono što je tipično za ovaj žanr je da do samog kraja nemate pojma ko može biti ubica. Ubistvo Anne Begdal je zagonetka sa puno mogućih puteva,  rešenja i krivaca. Scenario vas povremeno navodi na jednu ili drugu osobu, ali ako ste odgledali isvestan broj ovakvih tv serija, primetićete da je često počinioc neko od sporednih likova u koga nemate ama baš ni najmanje razloga da sumnjate, ali vam pak njegovu krivicu i motive lepo obrazlože u poslednjoj epizodi.

Specifičan šarm i misterioznu, mračnu atmosferu koja krasi najbolja nordic noir ostvarenja delo je  odlične fotografije i kadrovi Helsinkija pritisnutog sumornim i olovno sivim oktobarskim  nebom.

Deadwind“ je tv serija koja se gleda u jednom dahu, i kako su tmurni jesenji dani pred nama, može biti najugodinje rešenje za zabavu tokom kišnog vikenda.