Corneliu Porumboiu
Romania | France | Germany | Sweden
Romanian | English | Spanish
5.5
5

The Whistlers ima odličnu premisu sadržanu u organizovanju kriminalne aktivnosti putem tajnih zviždačkih kodova, kojim su se koristile drevne civilizacije u okvirima svojih plemenskih zajednica.

Međutim, Zviždači ni približno ne dobacuju do premise koja stoji iza sugestivnog naslova filma, a razočaranje je još veće, jer iza filma stoji rumunski majstor režije Koreneliju Porumboju (Corneliu Porumboiu), autor koji u svom opusu praktično nije imao slab film. Neki od njegovih filmova kao 12:08 East of Bucharest, When evening falls on Bucharest or Metabolism, The Treasure, jednoglasano su pokupili pozitivne kritike i publike i filmskih kritičara, sasvim opravdana, jer se radi o delima koja korespondiraju kako sa artistički orijentisanim gledaocima, tako i sa onima koji ne zahtevaju sofisticiranu umetnost.

Nažalost, The Whistlers nema gotovo ništa od onog narativnog šarma Porumbojovih prethodnih filmova, koji su se baveći lokalnim zajednicama vivisecirali globalne sociološke probleme modernog čoveka, i na taj način se snažno pozicionirali sa ostalim rumunskim autorskim filmovima na mapi svetske kinematografije.

The Whistlers loše stoji i kao krimić i kao triler, pa na kraju i kao nekakav pokušaj neo-noir filma, jer supstanca za spravljanje kvalitetnog krimića ne leži u samom zapletu, pucnjavi, tvistima, pokojoj brutalnosti i tehničkoj pikantnosti, već upravo u onim malim stvarima kao što su bogato korišćenje enterijera (van striktno špijunskih aktivnosti), aktivno implementiranje egzotičnih lokacija u vizuelni identitet dela, te razvijanje karaktera van sterilnih odrednica zapleta u beskrvnom scenariju.

Ono što razočaranje filmom čini još većim jeste činjenica da je Porumboju zanatlija koji sve ove fakte poznaje, jer ih je dobrano koristio u prethodnim filmovima, tako da na kraju ostaje nada da će se ovaj perspektivan i plodonosan autor već sa narednim delom vratiti na put ranijih aktivnosti.