Mong-Hong Chung
Yaosheng Chang (screenplay), Mong-Hong Chung (screenplay)
Taiwan
Mandarin
8.5
8
Jedno od najugodnijih filmskih iznenađenja godine stiže nam iz Tajvana. Ova epska krimi drama koja traje dobrih dva i pol sata pravo je malo remek-djelo tamošnjeg autora Chung Mong-honga, koji je prije nekoliko godina žestokim krimićem "Godspeed" najavio da se od njega može svašta očekivati. No, "A Sun" je bio iznad svih očekivanja, podjednako poetična i emotivna, ali i nasilna i šokantna krimi drama u kojoj pratimo nesretnu sudbinu jedne četveročlane obitelji. Već u uvodnoj sceni doživjet ćemo pravi šok kada dva maskirana mladića upadnu u restoran i čovjeku odsjeku šaku, a ispostavit će se da je jedan od dvojice napadača bio i glavni protagonist filma, A-Ho. Iako ovaj inače sitni delikvent nije bio taj koji je mačetom odsjekao ruku tipu s kojim su ranije imali razmirice, već je to učinio njegov najbolji prijatelj, svejedno će A-Ho biti osuđen na tri godine maloljetničkog zatvora.

Instantno će ga se njegov otac, instruktor u auto školi Chen odreći, čak će na sudu odbiti svjedočiti u njegovu korist, tražeći da ga se osudi na što strožu kaznu. Ionako je stari Chen od mlađeg sina odavno digao ruke zbog njegovog divljeg ponašanja, delikvencije, upadanje u krivo društvo te su sve nade on i žena mu položili u starijeg sina, uzornog studenta A-Haoa. Sudbinu ove obitelji pratit ćemo tako u razdoblju od nekoliko godina i vidjet ćemo što će se s njima događati i nakon što A-Ho izađe iz zatvora i pokuša se vratiti u normalni život, no uvijek će tu biti netko tko će ga vući prema dolje i vraćati na stari put. Ovaj naizgled slabašni i sitni mladić već u zatvoru će pokazati da se baš i ne da zafrkavati, a po izlasku će se pokušati iskupiti za svoja nedjela, pokazati ocu da i on vrijedi, no neće to ići tako lako.
Bila je ovo fina kompleksna, iako na trenutke možda mrvicu melodramatična priča o ljubavi, ponosu, inatu i oprostu, a Chung je ne samo izvrsno izgradio sva četiri glavna lika, već je fantastičan posao odradio i režijski, ali i snimateljski. Jer upravo on se krije pseudonimom Nagao Nakashima potpisanim kao direktor fotografije te je "A Sun" i prava vizualna poslastica, jednako koliko je i priča prepuna emocija u kojoj Chung savršeno balansira uspone i padove ove familije. Osvojio je ovaj film pet nagrada u izboru za tajvanski film godine, među njima i one za najbolji film, režiju i glavnog glumca, a tematski pomalo "The Sun" podsjeća na nedavni "Waves" Treya Edwarda Shultsa, ali i na Oscarom nagrađeni "Ordinary People" Roberta Redforda iz 1981. godine.

Svim tim filmovima je zajedničko što u njima imamo mlađeg brata ili sestru koji odrastaju nekako u zavjetrini starijeg brata ili sestre u kojem njihovi roditelji vide svojevrsno sunce oko kojeg se sve vrti i u koje su uložili svu pažnju, nadanja i očekivanja, a da bi to rezultiralo katastrofom. Film je ovo prepun iznenađenja i sjajno Chung gradi priču koja na trenutke pliva u vodama prosječne obiteljske melodrame da bi se već scenu ili dvije kasnije pretvorila u žestoki krimić na tragu Scorsesea pa opet natrag. Mogu li se ljudi uopće promijeniti također je jedno od pitanja kojima se bavi ova moćna i nadasve uvjerljiva krimi drama, koja je izvan istoka Azije prošla prilično nezapaženo, a "A Sun" je film koji svakako zaslužuje puno pažnje.

Recenzja je originalno objavljena na blogu GamBeeFilmTvKnjiževnost.