Goran Kapetanovic
Wilhelm Behrman (creator), Niklas Rockström (writer)
Sweden
Swedish
9
9

Što se u posljednje vrijeme događa s islamskom državom Iraka i Levanta i nije mi pretjerano poznato i postoji li uopće još uvijek ta samoprozvana teroristička država, no ova izvanredna švedska mini - serija vodi nas u vrijeme kada je ona bila na svom vrhuncu. Vodi nas "Kalifat" u 2015. godinu, a ovu zastrašujuće realističnu i kompleksnu seriju otkupio je i Netflix. Radnju paralelno tu pratimo u prijestolnici Islamske države, Raqqi i u švedskoj prijestolnici, Stockholmu, a priče o nekolicini švedskih Arapa koji su se odlučili pridružiti teroristima, o tinejdžerici podrijetlom iz neke od arapskih zemalja rođenoj u Švedskoj koja će se radikalizirati te o policijskoj istražiteljici porijeklom iz Bosne vrlo brzo potpuno će se ispreplesti. Sve njih povezat će tajanstveni "spavač" Islamske države na švedskom teritoriju, mladi ekstremist koji se neko vrijeme borio za ISIL da bi se potom vratio u Europu i potom se specijalizirao za radikaliziranje mladih Šveđana i Šveđanki.

On ujedno u Švedskoj planira i teroristički napad, a o tome će istražiteljica Fatima saznati preko djevojke po imenu Pervin, koja je s mužem Husamom otišla živjeti u Islamsku državu. No, vrlo brzo nakon što je ondje rodila kćer, Pervin je shvatila da život ondje nije ni izbliza onakav kakav je zamišljala i kakav su joj obećavali kad se spremala ondje. Ona bi doma, a nada se da će joj u tome pomoći Fatima, koja naravno traži nešto za uzvrat. Tako će Fatima preko Pervin doći do šturih informacija da se na teritoriju Švedske priprema teroristički napad, a vrlo brzo shvatit ćemo da napad priprema mladić po imenu Ibbe Haddad, tip koji naizgled djeluje potpuno integrirano u švedsko društvo. Radi on kao asistent u nastavi u muslimanskoj srednjoj školi čak, no ta pozicija mu je idealan poligon za regrutiranje tinejdžera i tinejdžerica za terorističke napade i za pridruživanje Islamskoj državi.

Perfidnim manipulacijama uspjet će on radikalizirati nekoliko srednjoškolki arapskog porijekla rođenih u Švedskoj, a bio je "Kalifat" možda i najbolja serija o ovoj tematici koju sam imao priliku gledati. Za razliku od brojnih američkih serija koji ovoj tematici obično dolaze dosta površno, autor "Kalifata" Wilhelm Behrman sjajno je razradio ovu priču u kojoj se ne bavi isključivo borbom protiv terorizma, već obrađuje i teme kao što su religijski ekstremizam, islamofobija, ljudska prava, rasizam, predrasude i neprilagođenost u društvu. Koliko god to nekome bilo teško za shvatiti, ovdje imamo jako dobro razrađene motivacije kod svih glavnih likova i možemo razumijeti kako je to moguće da se ti mladi ljudi tako lako daju izmanipulirati. Kako se ti klinci koji su rođeni i odrasli na zapadu i koji su se do jučer ponašali identično kao i svoji vršnjaci rođeni u Stockholmu, Bruxellesu ili Parizu, praktički preko noći postanu vjerski fanatici, a do jučer nisu ni znali razliku između džamije i crkve, sjajno je prikazano u ovoj švedskoj seriji.

Vidimo kako će za neke od tih djevojaka pridruživanje Islamskoj državi i pokušaj bijega u Siriju biti svojevrsna avantura, za neke možda bijeg od dogovorenog braka, no svima njima vrlo brzo postat će jasno da su pogriješile, a povratka obično nema. Sjajno je prikazano ovdje i koliko je teško, gotovo nemoguće svim tim sigurnosnim sustavima reagirati u takvim situacijama jer često ni roditelji ne primjećuju da su se njihove 16-godišnje kćeri ili sinovi praktički preko noći radikalizirali i da imaju takve sulude ideje. S druge strane, problematizira se tu i getoizacija imigranata na zapadu i njihov osjećaj neprilagođenosti i shvaćanja da možda nikada neće biti prihvaćeni u zapadnjačko društvo. Iako je to možda samo njihova percepcija, baš kao što je slučaj sa Sulle, djevojkom koja je sve do jučer živjela posve normalno, a aktivizam za palestinsku stvar bio joj je više mladenački bunt, u kratkom roku Ibbe će kod nje izmanipulirati pravu mržnju prema zapadu i uvjeriti je da su svi zapadnjaci neprijatelji Islama koji ga žele uništiti.

Režiju svih osam epizoda "Kalifata" potpisuje Goran Kapetanović, redatelj rođen u Sarajevu, a školovao u Švedskoj, gdje se i počeo baviti filmom, a za jedan od prethodnih filmova dobio je i nagradu za najboljeg redatelja godine u Švedskoj. "Kalifat" je jedna od onih zastrašujuće realističnih serija u kojoj je najstrašnije što sve to djeluje stvarno i itekako moguće, a uz to je i podjednako uzbudljivo, napeto i finog, brzog tempa bez imalo praznog hoda i suvišnih ili nepotrebnih dramatizacija kojima se samo uzima vrijeme. Definitivno ovo spada u sam vrh europske televizijske produkcije u posljednjih nekoliko godina, a "Kalifat" je još jednom potvrdio da Skandinavci zaista imaju kvalitetu, sposobnost, znanje ali i hrabrost ovako ozbiljne teme obrađivati na tako kompleksan i pametan način.