Eyeworks Film & TV Drama, Vlaamse Radio en Televisie (VRT), Netflix
Wouter Bouvijn
Sanne Nuyens, Bert Van Dael
Belgium
10
10

Iz Belgije nam stiže jedna pravna krimi serija, u kojoj je fokus na suđenju za zločin, ali glavni likovi nisu advokati, detektivi ili osumnjičeni, već 12 porotnika. Zapravo, ima ih 14 jer se biraju dva dodatna porotnika koji prate suđenje tokom celog trajanja, pa uskaču ukoliko neko od dvanaestoro mora da odustane.

Ta trinaesta porotnica je Delfin, koja nije oduševljena što je u poroti jer ima troje dece, a i krije da joj je muž nasilan i preterano ljubomoran kada je na poslu ili odsutna od kuće. Pored nje, upoznajemo predstavnicu porote, mladu Holi, koja je u prošlosti preživela brutalan zločin i to krije jer bi je zbog toga mogli ukloniti sa suđenja. Tu su i Karl, koji ima porodičnih problema sa možda autističnom ćerkom; Juri, koji i sam biva umešan u jedan zločin kad sa bratom zataška smrt radnika na građevini; usamljeni udovac koji radi u zoo vrtu Arnold; i Noel, koji prodaje tajne iz sudnice novinaru jer je u dugovima.

Dakle, većina porotnika ima i te kako brojne lične probleme, a i probleme sa zakonom, pa nas serija konstantno tera da preispitujemo njihove motive i da li su dostojni toga da odlučuju o nečijoj sudbini. A osuđena je ovde Fri Palmers, direktorka škole, osuđena za ubistvo prijateljice Brehte pre skoro dve decenije i ubistvo svoje male ćerke Roš.

Naime, kada je nakon proslave Nove godine 2000. Brehtin leš nađen u reci, Fri je započela vezu sa Brehtinim dečkom Stefanom, za kog se udala i dobili su ćerku. Stefan je imao brojne afere i na kraju ostavio trudnu Fri zbog nastavnice u njenoj školi Margo. Stefan i Margo dobijaju starateljstvo i neko je isekao devojčicu staklom sa prozora dok je spavala. Policija ubrzo hapsi majku Fri, a njen bivši muž je optužuje i za ubistvo prijateljice.

Kroz 10 epizoda, u svakoj epizodi pratimo proces suđenja i nekog od ljudi koji svedoči. U prvoj epizodi to je sama optužena Fri, potom inspektore koji su radili na slučaju, otac ubijene prijateljice Mark, pa Friin bivši muž Stefan, itd. Prepuna preokreta, uvek će nas terati da preispitujemo svačije motive i da izigravamo detektive i tražimo istinu dok sklapamo deliće slagalice ko laže a ko govori istinu.

Iako ima brojne likove i ponekad može da deluje prekomplikovano dok pohvatamo svačiju povezanost, svi su likovi odlično razrađeni, realistični i nesrećni na svoj način. Takođe, nateraće nas da se stavimo i u uloge porotnika koji nemaju nimalo naivan zadatak da odluče o nečijoj nevinosti ili krivici. Na kraju sezone donosi se presuda, ali istina nikad nije crno-bela, pa nas tera da se zapitamo da li je pravda zaista zadovoljena.

Prikaz je originalno objavljen na blogu Knjige, filmovi, serije.