Shoplifters of the World [2021]

Shoplifters of the World
RLJE Films / 2021
Stephen Kijak
Lorianne Hall, Stephen Kijak

Već sam naziv „Shoplifters of the World“ poznavaocima muzike nagovestiti muzika kog benda će biti u fokusu ovog filma. „Shoplifters of the World“ nije dokumetarni film o legendarnom britanskom bendu The Smiths, ovo je "coming of age" comedija/drama o grupi mladih ljudi i njihovim doživljajima tokom jednog dana i noći u Denveru. I to ne bilo kog dana, već tačno onog kada su The Smiths zvanično objavili da više ne postoje.

Stephen Kijak koji potpisuje režiju i jedan je od koscenarista, svoju je karijeru izgradio uglavnom na dokumentarnim filmovima o muzičarima („Scott Walker: 30 Century Man“, „Stones in Exile“, „Jaco“, „We Are X“).  Scenario za film „Shoplifters of the World“ zasnovan na priči Lorianne Hall. Na samom početku filma stoji da je zasnovan na istinitim namerama, tačnije zasnovan je na urbanoj legendi koju su fanovi Smitsa prepričavali godinama nakon raspada benda, a za koju se ispostavilo da nije bila istinita. Namera  je postojala, stidljivi, depreisvni i trapavi tinejdžer (savršeni fan Smithsa) James Kiss, sedeo je u kolima sa puškom u rukama, ispred lokalne radio stanice, sa namerom da uradi baš ovo opisano u ovom filmu, ali nije imao hrabrosti, a pre sve želje da bilo koga uplašili ili povredi svojim činom, pa se na kraju sam  predao policiji. Ono što je pak očigledno iz ovog filma, je da je ovo delo osobe koja je lično fan benda The Smiths.

Grupa od četiri veoma bliskih prijatelja, planira, možda i svoje poslednje veče zajedno. Billy (Nick Krause) sledećeg dana odlazi u regurtni centar američke vojske jer tako žele njegovi roditelji, Patrick (James Bloor) uskoro odlazi kod oca u London, Sheila (Elena Kampuris) odlazi na koledž, dok Cleo (Helena Howard) ostaje u Denveru.

Upravo je Cleo najveći fan The Smithsa, njena folksvagen buba oblepljena je stikerima sa imenom benda, registracija je „meatismrdr“, dok je soba do poslednjeg mesta pokrivena Morriseyevim posterima. Svo četvoro su u onom prelomnom trenutku života, nakon završetka srednje škole, kada kreće onaj ozbiljan deo života.

Upravo na taj dan saznaju da The Smiths više ne postoje, njihov svet najednom postaje još tamnija nijansa sive, pustopoljina beznađa i očajanje. Naravno, ovakva reakcija zbog raspada jednog benda može postojati samo u tom tinejdžerskom ili „young adult“ periodu, kada imate utisak da je muzika najvažnija stvar u životu, čak i važnija od života. Celo to njihovo poslednje veče dobija zanimljivi preokret kada još jedan fan Smitsa, Dean (Ellar Coltraine) odluči da pištoljem upadne u lokalnu radio stanicu i primora didžeja da umesto metal maratona cele noći pusta muziku The Smiths.