Berkun Oya
Berkun Oya
Turkey
Turkisht, Arabic, Kurdish
10
10

Kad pomislimo na serije koje dolaze iz Turske prva asocijacija jesu sapunice, koje su na našim prostorima zamenile slične serije iz Meksika i Indije – melodrame bez kraja, koje u fokusu imaju zabranjenu ljubav koja nailazi na sve moguće prepreke sve dok dobro ne pobedi zlo u poslednjoj epizodi; pa mame, bake i tetke koje su primarna publika mogu sa suzom u oku da odahnu. Ipak, ova serija sa Netflixa je odlična drama od 8 epizoda i prikazuje život u savremenom Istanbulu, gde se spajaju tradicionalno i moderno, Istok i Zapad.

Ovde pratimo nekoliko likova, različitih socio-ekonomskih pozadina, koji su međusobno povezani, a da toga nisu ni svesni. Iako nema glavnog lika, možemo reći da je neko ko nas uvodi u svet ove serije Merjem, mlada devojka koja živi sa bratom, njegovom ženom i dvoje male dece. Ona nije udata, veoma je konzervativna, i sve je posvetila bratovoj porodici jer njegova žena pati od depresije i suicidalna je. I sama Merjem ima probleme jer joj se dešava da se iznenada onesvesti, a kako nema fizičkih problema verovatno je razlog psihološki. Uglavnom joj se dešava da se osnesveti kada prisustvuje svadbama, bilo lično ili kad ih gleda na tv-u. Nju upute kod psihijatra Peri, iako bi se Merjem radije obratila svom verskom poglavaru hodži.

Tako upoznajemo psihijatra Peri, savremenu ženu koja se pre oslanja na razum i logiku, nego na emocije i sa svojim psihijatrom Gulbin priča o tome kako oseća bes na žene u Turskoj koje kao Merjem se pokrivaju maramom i okreću religiji i porodici umesto feminizmu i progresu. Odlično su prikazane scene Merjenine terapije sa Peri, pa potom Perine sa Gulbin, gde vidimo kako psihijatar koji bi trebao da bude nepristrasan zapravo nije i svako se na svoj način nosi sa ličnim predrasudama i refleksuje svoje probleme na druge.

Preko Peri upoznajemo njenog psihijatra Gulbin, koja svo vreme sluša Perine izjave o ženama sa maramama da bi potom otkrili da je Gulbinina sestra jedna od tih tradicionalnih žena. Sa druge strane, Gulbin je slobodnoumna i ima vezu sa plejbojem Sinanom. Da su svi ovi ljudi povezani shvatamo kad otkrijemo da je Merjem Sinanova kućna pomoćnica i beznadežno zaljubljena u njega, a Sinan se takođe viđa i sa mladom glumicom Melisom, koja se na času joge sprijatelji sa Peri. Tu su i Merjemin brat Jasin, koji ne zna kako da se nosi sa ženinom depresijom; njegova suicidalna supruga Ruhije koja krije traumu iz prošlosti; pa njihov hodža, njegova porodica i ćerka koja krije da je gej.

Iako ima puno likova, kroz 8 epizoda svakoga od njih uspevamo da razumemo i povežemo se sa njima, pre svega zahvaljujući odličnoj razradi karaktera i sjajnih glumaca koji ih igraju. Iako je smeštena u Tursku, verujem da će ova serija naći put do internacionalnih gledaoca jer prikazuje živote običnih ljudi i svakodnevnih problema sa kojima se nose, bilo to veze, ljubav, tajne, porodica, traume, psihološki problemi, vera, tradicija, socijalno-ekonomske razlike i sve ono što čini život u ovom modernom dobu.

Ethos nema velikih melodramatičnih momenata, već je više introspektivna i spora, ali nikad dosadna. Svaka scena ima svoju svrhu, bilo to razgovor između dva lika koji nam otkriva bitan detalj ili momenat kada jedan lik gleda TV i vidimo ih same, pa čitajući njihov govor tela razumemo kako se osećaju. Niko od brojnih likova ovde nije loš ili dobar, i sama serija ih prikazuje tako da nikog ne osuđuje već prikazuje obične ljude koji se nose sa ličnim problemima i sve ono što čini život. Zbog psihološke razrade likova ovu seriju bih preporučio svima – od fanova The Sopranos (scene sa psihijatrom naročito), fanovima introspektivnih i sporijih drama poput Mad Men i The Leftovers, pa do osoba koje gledaju samo sapunice; jer je Ethos serija za sve, jednostavna a kompleksna životna drama.

Recenzija je originalno objavljena na blogu Knjige, Filmovi, Serije.