B14 Film, DCM Pictures, Netflix / 2021
Hanns-Bruno Kammertöns, Vanessa Nöcker, Michael Wech
Germany
German, English
9
9

Za one koji nisu upućeni, Formula 1 je sve samo ne jednostavan sport. Neko bi rekao ,,sedi i vozi“. Međutim, daleko je od toga, auto trke nikada neće biti bezbedne, jer vožnja brzinama većim od 300 kilometara na sat, a pogotovo trkanje, čak i u savršenim vremenskim uslovima i na najmodernijim stazama sa ogromnim zonama za izletanje sa sobom nosi rizike sa kojima se običan čovek za života gotovo nikada ne susretne. Ali, svaki od ovih hrabrih momaka koji je svoju strast za trkanjem pretvorio u životni poziv to zna bolje od nas i njihov je izbor da nas uprkos opasnosti zadivljuju svojom veštinom i neustrašivošću. Ali zato, kada se dogodi neka tragedija, mogli bi da se setimo koliko rizika ama baš svaki vozač preduzima kad god uđe u automobil, a to čini prevashodno da bi nas zabavio. I u skladu sa tim, trebalo bi da malo više cenimo sve ove šampione nezavisno od toga da li, završavaju na začelju, ili se bore za podijume i pobede. Inače, vozači F1 izgube i do tri kilograma u jednoj trci. Osim što temperatura u kokpitu doseže 50 stepeni, vozači na sebi imaju dva sloja odeće koja ne pomažu u hlađenju tela. Sad još tome dodajte činjenicu da srce vozača za vreme trke prosečno napravi 150 otkucaja u minutu, te da se vozači znoje gotovo celom trkom. A koliko je F1 praćena, govori činjenica da se ovaj sport putem TV-a gleda u preko 200 zemalja.

'Schumacher', jedan od najočekivanijih sportskih dokumentarnih filmova o Michaelu Schumacheru, konačno je objavljen i pruža publici redak uvid u slavnu karijeru i privatni život legendarnog vozača Formule 1. Režiju potpisuju Hanns-Bruno Kammertöns, Vanessa Nöcker i Michael Wech, gotovo dvosatni dokumentarac koji je objavljen na Netflixu prati život i karijeru nemačkog vozača putem arhivskih snimaka, od kojih neki do sada nisu viđeni. Osim članova porodice, neke ikone F1, poput drugih vozača i kolega iz Ferrarija, kao što su Eddie Irvine i Sebastian Vettel, podelili su svoja iskustva i razmišljanja. Netflix je sa Schumacherovom porodicom i prijateljima uspeo da predstavi drugu stranu velikog svetskog šampiona i da otkrije šta se dešavalo iza kulisa dok je Schumacher bio slavan.

Dokumentarac ima puno toga da ponudi vatrenim fanovima F1, jer su dobili priliku da vide svaki segment Schumacherovog života, prikazujući ga kao ljupkog porodičnog čoveka, veoma stidljivu osobu i pravog profesionalca. Schumacherov otac Rolf, pričao je o ljubavi svog sina prema trkama, i o njegovim ranim počecima dok je bio veoma mlad. Arhivski snimci prikazuju kako kao mlad slavi pobedu uz šampanjac na veoma skromnom podijumu, što savršeno oslikava šta mu je pobeda značila. Schumacher je debitovao u F1 na Velikoj nagradi Belgije 1991. godine i počeo je u vreme kada su stazama vladale legende poput Ayrtona Senne i Alaina Prosta, ali je odmah nakon prve trke Nemac uspeo da ostavi snažan utisak. Film stavlja do znanja da je 'ljuti' Senna tada mogao osetiti da je stigao novi šampion. Osim trka, film takođe govori o uticaju Sennine smrti na Schumachera. U mnogim televizijskim intervjuima, Schumacher je viđen kako je slomljen zbog Sennine nesrećne smrti.

Tokom devedesetih, čak i ljudi koji nisu pratili sport znali su ko je Schumacher. Dokumentarac se polako kreće od kratkog uvida u ono po čemu je vozač bio toliko poznat, ranog detinjstva, pa sve do Schumacherove godine sa Ferrarijem i krajnje kontroverze koje su usledile dok se takmičio za šampionat. U trenutku penzionisanja 2012. bio je najveći vozač Formule 1 svih vremena. Imao je 91 pobedu. Neverovatnih 68 pol pozicija i 155 postolja (prva tri mesta). Naravno, ta debata o najboljem svih vremena je sada širom otvorena i svako ima svoje mišljenje o tome ko je najbolji. Međutim, film zanemaruje trenutno stanje legende. Doživeo je skijašku nesreću godinu dana nakon što se penzionisao. Bio je u komi i prošao je dugotrajne tretmane. Navijači, vatreni ili povremeni, bili bi zainteresovani da vide trenutno stanje sportskog velikana. Konkretno, kako je čovek koji je nekada imao kontrolu nad svojim telom i postupcima sada izgubio svaku kontrolu nad svojim životom. To je svakako njegovo pravo, kao i njegove porodice. Ipak, to ne umanjuje uspeh i kvalitet filma; to je pogled unazad na život i karijeru čoveka, a ne na život u sadašnjem trenutku.

Corinna, Schumacherova supruga, otkriva određene karakteristike Nemca. Primarna među njima je njegova mržnja prema medijima. Takođe je spomenula da je Schumacher uvek bio sumnjičav prema ljudima oko sebe i da se nikada neće otvoriti ako im ne veruje 100%. Iako dobijamo uvid u njegov privatni život, film više od 70% vremena rada provodi oko njegovog uspeha i borbe u F1. Tu su i nekoliko kontroverzi, njegove prve borbe sa Ferrarijem, razbijanje okova 2000., kratko penzionisanje 2006. i povratak 2010. godine. I na kraju, nakon trka, film se bavi skijanjem u Méribelu, što je Schumacheru prevrnulo život naopačke. Corinna čak otkriva da su planirali put u Dubai, a ne u Francusku, ali su se na kraju odlučili za ovo drugo. Tada Schumacherov sin, Mick i njegova ćerka, Gina Schumacher, pokazuju svoja lica. Prve reči o ocu su ubod pravo u srce. Koliko u celom filmu postoji srećnih trenutaka, toliko postoji i trenutaka koji apsolutno slamaju srca publike.

Mnogo velikih imena priča svoje priče o Schumacheru. To je impresivna lista, ali samo neki, poput Mike Häkkinena, Davida Coultharda i Damon Hilla, dodaju stvarnu vrednost dokumentarcu. Najbolji delovi su verovatno video zapisi iza kulisa iz dana trke, uključujući neslaganja i borbe sa drugim vozačima. Film nas uspeva podsetiti da Schumacherova dominacija na stazi nije bila samo zbog njegovog najboljeg automobila (bolida), kako mnogi ljudi trenutno tvrde. Schumacher se naizgled pojavio niotkuda, dobivši mesto u timu sredinom sezone nakon što drugi vozač nije bio dostupan. Svoju prvu titulu sa Benettonom osvojio je 1994. godine, čime je započeo veliki uspeh koji će trajati deceniju i po. 1996. godine slavno se preselio u Ferrari - legendarni proizvođač automobila mučio se poslednjih decenija, ne uspevajući da osvoji šampionat od 1979. Schumacher je to promenio, osvojivši pet uzastopnih titula za Ferrari od 2000. do 2004. Schumachera vidimo čak i kao vozača kartinga, gladnog klinca sa velikim snovima, koji će na kraju postati stvarnost. Mnogo istraživačkog rada je uloženo kako bi film uspeo, a očekuje se da će oboriti nekoliko rekorda kada je u pitanju žanr biografskih i dokumentarnih filmova.

Dokumentarac 'Schumacher' je pažljivo zamišljen i impresivno sastavljen. Proslava karijere velikog vozača F1, koji se sada privatno oporavlja. Priča o Michealu Schumacheru je upečatljiva i vredna da se vidi, bez obzira da li ste već veliki obožavalac Formule 1, početnik ili samo neko ko pokušava da shvati o čemu se radi, 'Schumacher' je sjajno pripovedanje i dobrodošao pogled na ono što ovaj sport čini toliko privlačnim. Michael Schumacher je bio legenda i biće tako i nakon tragičnog kraja njegove karijere. Film nam nudi dve različite verzije njegovog života, jednu na trkačkoj stazi, a drugu ko je bio izvan sveta F1, i zanimljivo je videti tu suprotnost.

Recenzija je originalno objavljena na blogu The Film Master.