Scenes from a Marriage [2021]

Scenes from a Marriage
Endeavor Content, Home Box Office (HBO), Media Res / 2021
Hagai Levi
Ingmar Bergman (based on a series by), Hagai Levi, Amy Herzog
United States

Ovogodišnji rimejk serije slavnog švedskog reditelja Ingmara Bergmana „Scene iz bračnog života“ (1973), koji nam daruje Hagai Levi, skoncentrisan je na savremeni američki bračni par, Miru i Džonatana. Kako je reč o mini seriji, prostorno i tematski zgusnutoj, sa dvoje ljudi koji vode, čini se beskrajni, razgovor u svojoj porodičnoj kući, sjajna glumačka interpretacija je neophodan sastojak. Dvojcu Oskar Ajzak-Džesika Čestejn to je zaista pošlo za rukom.

Levijeva varijacija na Bergmanovu temu dolazi iz potrebe da se ova, kako sam autor kaže bliska mu priča, postavi u kulturološki izmenjene okvire. Unevši dobar deo sebe u Džonatanov lik i obrnuvši uloge u odnosu na original, Levi je pokušao da ovoj drami dâ lični pečat.

I mada biste u prvi mah očekivali da će serija proizvesti mučan efekat, iznenađujuće je da se u njoj i te kako može uživati. Ukoliko ste ljubitelj sadržaja baziranih na kvalitetnom dijalogu, i pored toga što predmet tih dijaloga nisu baš prijatne stvari, oni su rasvetljujuća izlaganja pa samim tim održavaju napetost i hrane znatiželju.

Krećemo od tačke u kojoj naši junaci predstavljaju tradicionalni (monogamni) brak, za razliku od njihovih prijatelja koji zastupaju nešto što zovemo otvorenim brakom. U očima drugih, Mira i Džonatan sa ćerkom Evom uspešno održavaju svoju zajednicu, dok je nama već na početku jasno da tu ima dosta potisnutog nezadovoljstva. Dakle, iz pozicije dvoje ljudi koji veruju u balans, u kulturu razgovora, trudeći se da racionalno sagledaju svoj odnos, oni dolaze do trenutka u kojem sve to dovode u pitanje a pred njima su neizvesnost, bespoštedna introspekcija i transformacija dotadašnjih uverenja.

Veza ovih supružnika pred našim voajerskim okom prolazi sve faze, menjajući se zajedno sa njima. Konstanta koja opstojava, uporedo sa promenama, izazovima preljube i bolnim razočaranjima, je neraskidiva povezanost ovo dvoje ljudi.

Ostvarenje je koncipirano tako da prikaže ceo spektar emocija i ponašanja – od nežnosti i brige, do besa i straha. Odnos jednog para se prikazuje sa vrlo malo ulepšavanja, uz prisustvo ironije koju i oni sami prepoznaju, svesni klišea u koje zapadaju što opet na nekom nivou svedoči o univerzalnosti njihovih problema. „Scene“ su maestralno vođeno ostvarenje  – u svakom razgovoru (epizodi) Mira i Džonatan su drugi ljudi, izmenjeni, a opet njihovi dodiri, obraćanje i međusobne reakcije na ljutnju i tugu ostaju isti. Ti detalji su veoma brižljivo dočarani