The Rescue
National Geographic Documentary Films / 2021
Jimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi
United Kingdom, United States
8.5
8

Malo je ljudi, stvari i događaja koji danas mogu da ujedine svet... Da dovedu do toga da nije bitno ko je koje nacionalnosti, veroispovesti, da li je bogat ili siromašan... I malo je stvari tako potencijalno bezosećajnih kao što su mediji koji se gomilaju oko priče koja bi mogla završiti katastrofom. Ipak, jedan događaj – u početku skoro tragičan, a potom ipak sa srećnim krajem – povezao je čitav svet.

Juniorski fudbalski tim u kojem su 12 dečaka fudbalera i njihov 25-godišnji trener, zarobljeni su duboko u poplavljenoj pećini na Tajlandu i dospevaju na naslovnice širom sveta. Čak ni tajlandske mornaričke „Foke” nisu uspele da ih spasu, njihove šanse i prognoze da prežive su sumorne, sve dok na scenu ne stignu dvojica sredovečnih Britanaca. Rick i John baš i ne izgledaju kao akcioni heroji: jedan je ćelav, drugi sa naočarima, i obojica bi se na prvi pogled mogli opisati kao nespretni. Međutim, to je samo varka, oni su jedni od najboljih (ako ne i najbolji) pećinskih ronilaca na svetu, a 2018. godine su vodili jednu od najdramatičnijih spasilačkih misija u poslednje vreme. Film je imao svetsku premijeru na 48. Telluride Film Festivalu 2. septembra ove godine, a takođe je prikazan i na Međunarodnom filmskom festivalu u Torontu, gde je osvojio People's Choice nagradu.

Ovaj dokumentarni film Elizabeth Chai Vasarhelyi i Jimmyja China, rediteljskog dvojca i bračnog para koji stoji iza dokumentarca „Free Solo“ (2018) koji je osvojio Oskara, usredsređuje se na spasioce, a ne na spašene. Dvadesetčetvoročasovno izveštavanje o događaju i snimci koji su snimljeni od strane lokalnih stanovnika, takođe se nalazi unutar ovog filma. Vasarhelyi i Chin stvaraju sve veću neizvesnost kako vreme otkucava i nivo kiseonika u pećini se smanjuje, dok istovremeno napolju besni monsun.

Juniorski fudbalski tim i njihov trener krenuli su 23. juna posle treninga na izlet da istraže pećinu kada su razorne kiše podigle nivo mora u prilaznim tunelima špilje Tam Luang. Dvojica britanskih ronilaca specijalaca su prvi pronašli 13 izgladnelih dečaka u mraku na blatnjavoj obali unutar pećine. Nakon višednevnog razmatranja kako da se kroz vijugave, tesne i mračne hodnike špilje dođe do dečaka kojima je sve više ponestajao kiseonik, spasilačka misija, u kojoj su učestvovale na desetine domaćih i stranih ronilaca specijalaca i dobrovoljaca, pokrenuta je nekoliko dana kasnije.

Tokom dramatične trodnevne spasilačke misije, spasioci su izvukli po četiri dečaka, od kojih poneki ne znaju da plivaju, a morali su prvi put u životu da rone da bi izašli napolje. Spasilačke ekipe su zatim u završnoj operaciji »izvlačenja« izvukli i preostale dečake. 25-godišnji fudbalski trener sa Tajlanda koji je poveo 12 dečaka iz svog kluba u pećinu, napisao je pismo svojoj tetki i baki koje su ga odgajile kada je ostao bez roditelja, poslavši ga preko spasilaca. Takođe, pismo je napisao i roditeljima dece koja su s njim ostala zarobljena u pećini, moleći ih da mu oproste. Sa 25 godina ovaj trener je i sam još dete, ali očito je bio velika inspiracija dvanaestorici dečaka koji su, kao i on, igrom slučaja završili na mračnom mestu.

Nemoguće je ne biti emotivno dirnut ovom pričom i ljudski je brinuti o drugim ljudima. „Nikada ranije nismo radili ovakvu operaciju“, kaže jedan od pripadnika tajlandske vojske dok se suočavaju s vremenskim neprilikama u sezoni monsuna, pa je pomoć neophodna. Rediteljski duo Vasarhelyi i Chin, ulaže velike napore da stave do znanja da su za uspeh ove misije zaslužni svi koji su učestvovali. Vasarhelyi i Chin takođe odlično ilustruju koliko je ovaj pećinski „svet“ zaista opasan. Publika je zasipana uznemirujućim klaustrofobičnim snimcima u uskim, nazubljenim, stenovitim podvodnim pećinama. „The Rescue” uranja publiku na mesto gde, kako nas film stalno podseća, samo mali broj ljudi bi bio voljan da ode. I idu, iznova i iznova, dok traže nestalu decu i, kada ih pronađu, pokušavaju da reše tešku zagonetku »izvlačenja« kako bi izvukli decu odatle. To je dug i naporan posao čak i za iskusne pećinske ronioce. Gledanje inteligentnih ljudi kako rešavaju složen problem, rizikujući pritom i svoj život, je zadivljujuće, i zbog toga su heroji, čak i kada ishod nije pozitivan. U tom pogledu, zaista je za pohvalu koliko se „The Rescue“ oseća uravnoteženo sa narativnog stanovišta: možemo da pratimo i čujemo sve umešane – tajlandske mornaričke „Foke”, američke specijalne snage, britanske pećinske ronioce, medicinske stručnjake i tajlandsku medicinsku sestru po imenu „Amp“ Bangngoen (sa ključnom ulogom prevodioca), kao i situacije sa kojima se bavi velika grupa živopisnih ličnosti, dok rođaci plaču i mole se, a novinari čekaju poput lešinara. Pećinski ronioci John Volanthen, Rick Stanton i Richard Harris ostavljaju najupečatljivije utiske uz Amp.