ITV / 2022
James Watkins,
Len Deighton, John Hodge
UK
8.0
8

Nakon prve epizode brianske tv serije „The Ipcress File“, shvatio sam koliko mi nedostaje žanr špijunskog trilera, a da to nisam ni znao. Britanska kinematografija, je svakako jedna od najačih na svetu, ali u nekim žanrovima su gotovo neprikosnoveni ili bar u samom vrhu, poput istorijskih drama, krimi misterija „whodunnit“ tipa, ali i klasičnim, napetim špijunskim trilerima, koji se mnogo više oslanjaju na samu priču i atmosferu. negoli na akciju, kao što je ponajčešće slučaj kod američke kinematografije.

„The Ipcress File“ su obuhvatili sva tri gore napomenuta filmska žanra, imamo istorijsku dramu, jer je radnja smeštena u sam pik hladnog rata, period oko kubanske krize, zatim tu je prilična doza misterije, kao i špijunski zaplet dostojan najboljih trilera i to pre svega onih starijih iz 60ih i 70ih ali i onih novijeg datuma poput „Tinker Taylor Soldier Spy“.

Nakon prve epizode ta neodoljiva retro atmosfera 60ih, koju su do najsitnijih detalja, kroz scenografiju, kostime, fotografiju, savšeno odradili, povuče vas svojim šarmom i nostalgijom za prošlim vremenima. Već prvi pogled na glavnog protagonistu Harry Palmera (Joe Cole),  stvara neki deja vu efekat, kao da gledam neki od starih, odličnih špijunskih filmova sa velikim Michael Cainom u glavnoj ulozi. Ispostavilo se da je nostalgija je samo odjek detinjstva, koje bilo protkano starim filmovima, od kojih je upravo jedan bio i „The Ipcress File“ iz 1965. godine, u kome baš Michael Caine glumi Harry Palmera, a koga sam se setio tek nakon pogledane prve epizode ove serije.

The Ipcress File“ je prvi roman veoma popularnog engleskog pisca špijunskih trilera Lena Deightona, i objavljen 1962.godine. Ujedno je i prvi koji je ekranizovan, a nakon uspeha filma, i popularnosti žanra u tom periodu XX veka, još njegovih romana je ekranizovano u slede'im decenijama, što kao filmovi, što kao tv serije, od kojih je jedna od najsvežijih ekraniyacija mini tv serija „SS-GB“ iz 2017.godine, smeštena u paralelni univerzum u kome su nacisti pobedili u drugom svetskom ratu.

Tv serija „The Ipcress File“ je adaptracija inspirisana i romanom ali i filmom, recimo, dok je glavni protagonista u romanu bezimen, ime Harry Palmer dolazi od pomenutog filma, i Michaela Caine-a koji je izabrao baš to ime za lika kojeg je glumio. Postoji još popriličan broj razlika, što će svakako ovu tv seriju učiniti zanimljivom i onima koji su čitali roman (mada sumnjam da ima puno takvih) ili su gledali film.

Kao što sam napomenuo, jedan od glavnih aduta ove tv serije, bar onaj koji prvo upada u oči je vizuelni deo. Kada treba perfektno oslikati jedan istorijski period, britanci to rade najbolje. Sve je šaroliko, živopisno i odiše duhom 60ih, ili bar našom vizijom tog perioda, od scenografije, kostima, šminke, i svega ostalog što pripada tom vizuelnom aspektu.