The Lord of the Rings: The Rings of Power
Amazon Prime / 2022
Wayne Yip, J.A. Bayona, Charlotte Brändström
Patrick McKay, John D. Payne, J.R.R. Tolkien
4.0
4

U Tolkienov svet ušao sam negde sa 11 godine. To leto pamtim kao jedno od najlepših u svom detinjstvu, nisam se odvajao od knjiga za vreme tog raspusta. Mada, na početku sledeće školske godine, nakon pitanja razredne, i nastavnice srpskog “ko je šta čitao tokom raspusta” moj odgovor “Gospodar prstenova” dočekan je veoma hladno, gotovo sa gađenjem, (pored toga što sam jedini u odeljenju bilo šta čitao tokom raspusta) i kometarom, “mogao si nešto vredno da nađeš poput “Deca sa kolodvora Zoo””. U inat razrednoj, taj roman nikada nisam pročitao.

Decenijama kasnije Tolkienovi romani zauzimaju pristojan deo mog života. Ne čitam ih više kao nekad, pročitao sam ih prilično puta, filmove gotovo znam napamet.  I pored svega toga, ja nisam jedan od onih fanatičnih fanove, poput recimo našeg saradnika Gromiseva, koji je i trebao da piše ovu recenziju, ali nije želeo da pogleda ni minut ove serije. Ja ne znam, poput njega, u pola noći porodična stable istaknutih patuljaka ili vilovnjaka, ne poznajem pošteno ni svoje rođake, pa još treba da pamtim ko je kome otac a kome brat sa trećeg kolena međ vilovnjacima. Nisam jedan od onih koji je kritikovao filmover Petera Jacksona zbog raznih sitnica koje su pravim “hard core” fanovima od krucijalne važnosti. Moja zamerka Jacksonovim filmovima nije njegovo poštovanje Tolkienovog dela jer tu se zaista trudio, već kvalitet njegove režije.

I tu sad dolazimo kod jednog od glavnih problema pompezno najavljivane Amazonove tv serije “The Lord of the Rings: The Rings of Power”, poštovanja literalnog izvora. Kreatori ove tv serije, takozvani “showrunneri” i scenaristi Patrick McKey i John .D. Payne, velikim delom glavni odgovorni za krajnji utisak, koji ostavlja tv serija, nakon prve sezone ostavlaju utisak nekoga ko nikada nije pročitao bilo šta iz Tolkienovog opusa, već je možda, onako usput pogledao Jacksonovih 6 filmova.

Gledajući brojne tv serije i filmove u poslednjih dvadesetak godina, posebno onih koji dolaze iz žanra epske fantastike i fantastike uopšte, nepoštovanje autora romana, koji se ekranizuje je nešto poput pravila. Jasno je da delo mora da se prilagodi ekranizaciji, i da pri tome neminovno gubi na kvalitetu. Svi ti “showrunneri” i raznorazni scenaristi uzimaju na sebe da “ispravljaju” dela, uništavajući pri tome sve ono što je romane činilo sjajnim, bar u očima obožavaoca. Nepoštovanje autora je recimo potvrđeno nedavnom izjavom jednog od kreatora, sada bivših,  tv serije “The Witcher” koji je izjavio da su se scenaristi sprdali sa romanima. Iako sam volim romane Sapkowskog, moram priznati da on jeste drugorazredni pisac, pa ipak veoma čitan i voljen. Generalno u današnjoj epskoj fantastici ili naučnoj fantastici, teško je naći pristojnog autora, uglavno se to svodi na jedva podnošljive, koji se ističu u moru beznačajnih dela. Autorima poput J.R.R. Tolkiena, Ursule Le Guin, Artura Clarka, Isaaca Asimova odavno se niko nije približio.

U slučaju “The Rings of Power” ako su inforamcije tačne, Amazon je kupio prava na nekih stotinak stranica iz romana “Silmarilion” koji obrađuje drugo razdoblje, period pre pada Saurona. Navodno, kako se na tim stranicama nigde nisu pominjali hobiti, a prava na to ime već ima Peter Jackson, već se samo pominju harfuti, kao jedna od dve pod rase hobita,te  u celoj tv seriji imamo samo harfute a ne hobite. To na kraju i ne predstavlja neki problem već više govori o gomili gluposti i besmislica koje upravljaju svakodnevinim životom u modernom svetu. Tih stotinak stranica ne nudi mnogo sadržaja za obrađivanje, ali nudi ogroman svet u kome je neko sa dobrom maštom i poštvanjem Tolkienovog dela mogao kreirati fantastične stvari. Ali ovde to nije slučaj.

Samo nabrojati ono što smeta pravim fanovima ovog romana, a razgovarao sam se nekoliko, trebalo bi puno vremena i pisanja. Nema zamerki za uzimanje glumaca afro američkog porekla za ulogu patuljice (veća zamerka je što patuljice nemaju bradu, jer se po Tolkienu one ne razlikuju od muških patuljaka), već je poptuno pogrešno predstavljanje velikih i značajnih likova iz Tolkienovog sveta. Neki od najvećih vilovnajčkih heroja i ratnika, kralja Gil Galada (Benjamin Walker), majstora kovača Celebrimbora (Charles Edwards), mladog Elronda (Robert Aramayo), predstavljeni su kao “šonje”, dok Gil Galad ostavlja utisak sitničavog, nadmenog i tupavog bilmeza a ne velikog junaka i moćnog kralja . Sa druge strane patuljački princ Durin IV (Owain Arthur), žestoki ratnik, veliki kralj je papučar čijem domu žena nosi pantalone. O tome kako je predstavljna Galadrijela (Morfydd Clark) bi se takođe moglo pisati puno, ali svako ljubitelju Tolkiena nema potrebe nabrajati šta sve ne valja, a oni koji to nisu, neće im puno značiti.