Netflix / 2023
Laura McGann
Laura McGann
Ireland
9.0
9

Kad netko spomene riječi ronjenje i film, prva asocijacija mi je i dalje legendarno Bessonovo "Veliko plaventilo". Sjajna pustolovna drama u kojoj smo pratili rivalstvo, ali i prijateljstvo dva najbolja ronioca na dah film je koji i danas uživa kultni status, a iako smo i ondje mogli shvatiti da ti ljudi koji su se odlučili baviti tim ekstremnim sportom, moraju biti na neki način ludi, uz ovaj impresivan dokumentarac shvaćamo prave razmjere tog ludila i opasnosti. Već sama uvodna scena dokumentarnog filma Laure McGann premijerno prikazanog u Sundanceu je i više nego šokantna.

Pratimo talijansku prvakinju u ronjenju na dah Alessiu Zecchini kako se sprema na zaron u morske dubine. Spušta se ona stotinjak metara u dubinu, lagano izranja van, da bi posljednjih nekoliko metara prije izrona ostala bez svijesti. Kad ispluta van, njene oči su potpuno izuvrnute, potpuno je poplavila, a da oko nje nema spasitelja i pomoćnika, ne bi joj bilo pomoći. Već u toj šokantnoj uvodnoj sceni shvaćamo kako se ti ljudi tjeraju i preko granica izdržljivosti i kako riskiraju ne samo smrt, već i ozbiljne zdravstvene probleme. Odmah na startu shvaćamo da je tih posljednjih desetak metara prije izrona i najopasnije, kao i da takvi esktremni sportovi mogu imati ekstremne posljedice.

No, nije "The Deepest Breath" ni izbliza klasični dokumentarac o morskim dubinama i ronjenju kakve možemo gledati na National Geographicu i sličnim kanalima. Uspjela je McGann snimiti film koji prikazuje kako izgleda život tih ekstremnih sportaša, ali i donosi ona i dvije dirljive, emotivne ljudske priče. Osim talijanske šampionke, pratimo tu i priču irskog pustolova Stephena Keenana, čovjeka nemirnog duha koji je mladost proveo putujući po svijetu da bi se u kasnim dvadesetima zaljubio u ronjenje. Nakon što je oborio irski nacionalni rekord, nastanio se on u Egiptu uz greben koji se naziva Plava rupa i smatra se to najopasnijim mjesto za sve ronioce.

Naravno da je istovremeno Plava rupa kraj Dahaba i najveći izazov za svakog ronioca na dah i mjesto je to na kojem su živote izgubili mnogi. Baš ondje je Keenan otvorio svoju školu ronjenja na dah, poslije je izučio i za pomagača i spasitelja na natjecanjima u ronjenju, a tako će upoznati i Alessiu. I od samog početka filma jasno nam je da ta priča ne može dobro završiti, no kako i zašto, shvatit ćemo tek na samom kraju. Sjajno McGann tu gradi priču koja je obogaćena ne samo senzacionalnim podmorskim snimkama u kojima pratimo te zarone na nezamislive dubine, već i dirljivom, toplom, emotivnom, na kraju i potresnom pričom.

Iako je nekom normalnom vjerojatno teško shvatiti što to ljude poput Alessie i Stephana tjera da se izlažu takvim opasnostima i riskiraju živote, dobijamo dublji uvid u njihove živote i shvaćamo što ih to pogoni. Što ih to tjera još jedan metar dublje kako bi srušili rekorde i kako baš taj jedan metar može biti koban. Sjajan je to film koji je uzbudljiv kao najuzudljiviji triler, sa sjajnim protagonistima koji se gledatelju praktički odmah zavuku pod kožu.