John & Yoko: Above Us Only Sky
Netflix
Michael Epstein
Joss Crowley
8.0
8

Značajni i kvalitetni delovi istorije muzike zaslužuju da se o njima ponavljaju priče, barem periodično, ako ne jednom godišnje. Agenda nastanka Lenonovog albuma Imagine jeste jedna od onih koja inspiriše dokumentariste i muzičke kritičare da se o ovom 'utopijskom manifestu' iznova vraćaju.

Godina je 1969. Bitlsi su se raspali, a njihov neosporni frontmen Džon Lenon sa svojom suprugom, kontroverznom konceptualnom umetnicom Yoko Ono, odlazi na Tittenhurst Park, ranč na periferiji Londona, gde sprema projekat koji će ga ustoličiti kao britanskog princa u borbi za slobodu potlačenih, i jednog od medijski najnepokolebljivijih antiratnih aktivista.

Cinični vizionar još od hamburških dana, Džon Lenon je dobro znao šta radi, i još važnije kako radi. Okupljajući oko sebe grupu odličnih muzikanata i producenata, kao i ljude koji niti jednog trenutka nisu ispuštali fotoaparate i kamere iz ruku, Lenon je bio svestan da borba za poruku koju je želeo da pošalje mora biti beskrupulozna i frontalna, i podrazumevala je potpuno otvaranje ka medijima.

Mediji su bili najznačajniji faktor Lenonove popularnosti, a njegov dugačak jezik i neodmerene izjave su bile mahom dobro osmišljene marketinške doskočice zarad još veće popularnosti njegovo benda, kao i njega samog.

Kako je popularnost rasla, tako je i Lenonov uticaj rastao, do mere da su politika i društveni aktivizam pod kraj šezdesetih, a u vreme raspada Bitlsa, postali sastavni deo kako Lenonove svakodnevne agende, tako i njegovog rada na polju umetnosti.

Film Majkla Epštajna Above Us Only Sky, hvata period između 1969-1971. godine, međutim, ne bavi se nominalno samo dešavanjima na ranču. Epštajn hvata i deo selidbe i odlaske u Njujork, te kontroverznu izložbu u Muzeju Moderne Umetnosti, promociju knjige Joko Ono, i antiratne proteste u Londonu, kao i intervjue sa Lenonovim savremenicima, saradnicima, i naravno Joko Ono lično, ali i intenzivne razgovore sa sinom Džulijanom.

Nije ovo možda najbolji dokumentarac o Lenonu, naročito zato što se previše oslanja na arhivske materijale, a intervjue rabi u prilično sterilnom enterijeru, neke od modernih građevina, ali i kao takav Epštajnov Above Us Only Sky je izuzetan doprinos umetnosti i istoriji, jer nas podseća na to da Lenon nije bio utopijski sanjar, već pre svega vrlo dobro informisani aktivista, koji je sa Imagine prodavao mir, onako kako su političari i profiteri prodavali rat.