KEO films British Broadcasting Corporation (BBC) / 2020
James Bluemel
Uloge:
U.K.
10
10

Kao što i sam naziv kaže, donosi nam ova BBC-jeva dokumentarna serija (pet epizoda) koju je režirao James Bluemel, priču o jednoj od najnemirnijih zemalja u svijetu, Iraku. I to kakvu priču! Ova dokumentarna mini-serija fokusira se na razdoblje od američke invazije na Irak 2003. godine pa sve do rušenja tzv. Islamske države, a Bluemelu i njegovoj ekipi mora se odati priznanje što su uspjeli pronaći nevjerojatno relevantne i zanimljive sugovornike. Među njima imamo i Iračane i novinare koji su u Iraku proveli i godine i godine, obične vojnike i časnike koji su zapovijedali misijama, čak i službenika CIA-e koji je bio zadužen za ispitivanje Saddama Husseina. Ipak, glavno pitanje koje se postavlja ovom serijom glasi je li svijet danas sigurnije mjesto nego 2003. godine prije američke invazije na Irak? I je li Irak bio bolje i sigurnije mjesto tada ili je danas i što je ovoj zemlji donijelo američko "oslobađanje" i svrgavanje dikatora?

U kratkim crtama saznajemo kako je život u Iraku izgledao prije invazije, a sjajno jedan od sugovornika primjećuje da je zemlja tada bila sigurna od svega osim od njega. Iz priča svih tih ljudi potpuno je jasno da je Hussein bio totalitarni diktator koji se sa svim oponentima obračunavao na okrutan način i nevjerojatno to podsjeća na sve te diktatore staljinističkog tipa koji je pod kontrolom držao sve. No, prisjećaju se ljudi koji su odrastali u Saddamovo doba kako su se osjećali sigurno, ali kako su, baš kao u komunizmu, morali paziti da ne prozbore ništa protiv brkatog diktatora. Jedan od njih čak je u mladosti bio član jedinog iračkog heavy metal benda i prisjeća se kako su morali imati i jednu pjesmu u slavu Saddama inače ne bi smjeli nastupati.

Praktički svi ti ljudi suglasni su da Irak nije ni izbliza bio idealno i slobodno mjesto, no u odnosu na ono u što će se pretvoriti koju godinu kasnije, djelovao je kao raj na zemlji. Vidjet ćemo u ovoj seriji kako su izgledale sve te godine za vrijeme i nakon invazije i kako su Amerikanci zapravo bili naivni vjerujući da će svi problemi biti rješeni jednom kad maknu Husseina. No, dogodilo se upravo suprotno. Jednom kad je diktator maknut, kao da je otvoren duh iz boce i zemlja se u kratkom roku pretvorila u potpuni kaos. Sve ono što je Hussein svojim totalitarnim metodama držao pod kontrolom, sada se odjednom otelo kontroli, a situacija je samo postajala sve gora i gora. Sjajni sugovornici s američke strane sada s vremenskim odmakom sada nerijetko kroz suze govore kako su potpuno pogriješili i kako su bili nevjerojatno naivni.

Iračani, od kojih su se mnogi zaista nadali da će im Amerikanci donijeti slobodu, mir i sigurnost, sada tvrde kako su im donijeli samo kaos, smrt i nevjerojatnu destrukciju koja ne staje. Sastoji se "Bilo jednom u Iraku" od pet epizoda u kojima se obrađuje pojedina tema odnosno pojedina etapa u modernoj iračkoj povijesti od vojne intervencije, prvih pobunjenika i obračuna, do krvavog obračuna za Falluju i lova na Saddama pa do situacije koja je dovela do nastanka ISIL-a. Sadrži ova serija bezbroj nevjerojatnih i stravičnih osobnih priča ljudi koji su imali nesreću zateći se u tom kaosu na jednoj od strana i definitivno "Once Upon a Time in Iraq" spada u sam vrh dokumentarne televizijske produkcije posljednjih godina. Svi oni koje zanima moderna povijest, posebno ova tematika, ni u kojem slučaju ne bi smjeli propustiti ovu senzacionalnu seriju.