La odisea de los giles a.k.a. Heroic Losers
K&S Films, Kenya Films, Kramer & Sigman Films / 2020
Sebastián Borensztein
Sebastián Borensztein, Eduardo Sacheri
Argentina, Spain
Spanish

Pomislili bismo u prvi mah da se radi o gorkoj priči u kojoj ćemo biti suočeni sa nezadovoljstvom i beznađem, pa ipak… “Veličanstveni gubitnici“ su pre svega izvrsna drama sa puno dobrog humora, a harizma glumačkih veličina u ovoj ekipi, predvođenoj Rikardom Darinom, sinom mu Ćinom Darinom, kao i veteranom Luisom Brandonijem, očarava od početka do kraja. Dakle, i te kako se radi o ozbiljnoj socijalnoj priči, i te kako ćete se saživeti sa sudbinama njenih aktera, ali ćete se usput dobro nasmejati i zabaviti.

Imajući za istorijski kontekst „koralito“, ekstremnu ekonomsku meru u Argentini koja je trajala 2001-2002. godine, “Veličanstveni gubitnici“ bave se pobunom malog čoveka onda kada težina egzistencije postane nepodnošljiva. Preko noći sprečeni da slobodno raspolažu novcem sa svojih bankovnih računa, ljudi se nalaze pred tačkom pucanja.

Pored toga što se radi o ovogodišnjem nosiocu nagrade Goja za najbolji hispanoamerički film, ono što bi dodatno moglo da vas ubedi da ga pogledate, jesu i imena koja iza njega stoje. Ima li bolje reklame od Eduarda Sačerija, prema čijem je romanu pisan scenario, još ako se setimo da je na delu ovog autora zasnovan i Kampanelina Oskarom nagrađena „Tajna u njihovim očima (El secreto de sus ojos, 2009)? Reditelj Sebastijan Borenstajn, poznat nam odranije po bizarnoj komediji „Kinez za poneti“ (Un cuento chino, 2011) donosi nam vešto vođen narativ jednog nesvakidašnjeg „pljačkaškog“ filma.

Lepota ove priče je, između ostalog, u njenoj jednostavnosti, kao i u krajnje realističnom prikazivanju poduhvata koji nosi mnogo rizika jer izvođači nisu baš ekipa Oušnovih 11, već imamo posla sa potpunim krimi-amaterima. Šačica poštenih luzera kojima je „prekipelo“, zasukaće rukave i krenuti u osmišljavanje plana kako nasamariti bogatog otimača. Taj njihov koncept je stalni izvor komike, ali i napetosti za nas koji od srca navijamo da im plan prepun rupa, ipak uspe.

U nekoliko znakovitih poteza predočeno nam je kroz kakve su neprilike tokom čitavog svog života prolazili junaci priče, živeći u nestabilnim vremenima i iznova se nadajući nekim boljim. Bilo da se radilo o propalim poslovnim ulaganjima, naglim ekonomskim promenama koje su dovele do kraha firmi i ostavile ljude bez posla, ovi veličanstveni gubitnici nisu digli ruke od svega, naprosto jer je borba deo njih. Kada im mukom stečena ušteđevina izmakne iz ruku prevarom prepredenog bankara, to će biti okidač za akciju.

Da li će pripadnik argentinske radničke klase i ovoga puta, pred nesumnjivim iskušenjem, odabrati ono na šta je navikao, tj. zalaganje i postizanje (neizvesnih) rezultata svojim trudom, ili pak odabrati prečicu do uspeha, ostaje da vidimo.

Pre nego višeslojnošću, film osvaja svojim romantizovanim pristupom temi i pokretačkom energijom svojih junaka, njihovom upornošću i hrabrošću.

“Veličanstveni gubitnici“ vas ostavljaju sa mišlju da ipak postoji balans između pravde i nepravde, a usput vas časte sjajnom numerom grupe Serú Girán, buntovnog rok benda iz osamdesetih, „No llores por mí, Argentina“. Garantovano dobro potrošenih 116 minuta!

Prikaz je originalno objavljen na sajtu Mad About Cinema.