Netflix / 2021
Søren Sveistrup, Dorte Warnøe Høgh
Danska
Danski
8.5
8

Napeta, tmurna atmosfera, brutalni zločini, jezive tajne skrivene u tamnim vilajetima ljudske psihe sastavni su elementi nordic noira, pod žanra koji dominira krimi literaturom, krimi tv serijama i filmovima u poslednjih desetak godina, posebno onih koji dolaze iz Skandinavskih zemalja ili Velike Britanije.

Tokom godina imali smo prilike da pratimo niz izvanrednih tv serija koje su proslavile ovaj žanr širom sveta poput već legendarnih „The Killing“ i „Broen“. Njih su pratile tv serije snimane gotovo u svakoj od skandinavskih zemalja poput islandskih „Trapped“ i „The Valhalla Murders“, norveške „Wisting“, švedske „Sthlm Requiem“, finskih „Sorjonen“ i „Deadwind“, ali i gomile britanskih poput „Hinterland“, „Hidden“, „Shetland“, „Broadchurch“ ili „The Tunnel“ koja je ustvari britanska verzija tv serije „Broen“.

Najnovije ostvarenje ovog žanra koje dolazi iz skandinavije je danska serija „The Chesnut Man“. Na početku sasvim je dovoljno reći da iza ove tv serije stoji Soren Svejstrup, autor istoimenog romana, ujedno i scenarista pomenute „The Killings“ koja se može smatrati lektirom za sve ljubitelje krimi ostvarenja.

I ova tv serija ne odstupa mnogo od matrice postavljene u ostalim ostvarenjima ovog žanra. Uvodne scene pokazuju nam prizor krvavog zločina koji se desio na usamljenoj farmi negde u Danskoj krajem 80ih godina. Već sledeće scene vraćaju nas u sadašnjost i započinju priču brutalnim ubistvom mlade žene. Kako je nordic noir u osnovi detektivska priča „whodunit“ stila, samo sa mnogo mračnijom i tmurnijom atmosferom karakterističnom za skandinavsku estetiku, i ovde u centru imamo par detektiva, Naiu Thulin (Danica Curcic) i Marka Hessa (Mikkel Be Folsgaard). Naia je na pragu napuštanja odeljenja za ubistva jer želi da pređe u manje zahtevno odeljenje za sajber kriminal, kako bi se više posvetila svojoj kćerci, dok je Mark Hess iz nekog razloga upao u nemilost šefova Europola za koji radi poslednjih 5 godina, i trenutno je ponovo kod kuće u Kopenhagenu.

Njih dvoje kreću kao poptuni stranci u razotrkivanje zločina, te na samom početku nema puno poverenja među njima. Kao što je to i očekivano, ovo dvoje glavnih junaka trebaju vremena kako bi usaglasili svoje ličnosti kao i procedure ispitivanja zločina, te u ovakvim odnosima mnogo toga zavisi i od hemije glavnih glumaca koji su to odradili na veoma upečatljiv način.

Ubrzo nakon prvog ubistva stiže još jedno, jednako brutalno, i glavnim protagonistima postaje jasno da je jedan, na početku se činilo nebitan detalj od krucijalnog značaj za slučaj. Pored svakog tela ostavljen je „čovek od kestena“, figurica koju deca u Danskoj prave od kestena. Da bi sve bilo još čudnije upravo „čovek od kestena“ indirektno upućuje na zločin koji je potresao Dansku samo godinu dana ranije, nestanak jedanaestogodišnje kćerke danske ministarke Rose Hartung (Iben Doner).

Kroz šest epizoda imaćemo prilike da pored potrage za ubicom, zavirimo i u privatne živote glavnih junaka, tragedije koje su obeležile njihove živote. Upoznaćemo puno likova od kojih je jedan ubica. Kako se ja veoma često uspevao kod ovakvih ostvarenja, već na polovini uspevao da naslutim ko bi mogao biti zločinac u ovom slučaju ostao sam poptuno iznenađen raspletom.