Asghar Farhadi
Asghar Farhadi
France, Iran
Persian
7.5
7

Kada se jedno posebno ime pojavi na nekom filmskom festivalu, to znači da većina istog trenutka pada u drugi plan. Više razloga je zašto je to tako. Glavni razlog je zato što je ozbiljan reditelj koji se ne šali, i svaki put kada se njegov film nađe na nekom festivalu, to se završava obično sa nagradama.

Iranski reditelj Asghar Farhadi, bio je jedan od velikih pobednika na ovogodišnjem filmskom festivalu u Cannesu. Njegov novi film "A Hero" (Ghahreman) osvojio je François Chalais nagradu, kao i Grand Prix - drugu najvažniju nagradu festivala - koju je podelio sa još jednim rediteljem (drugi je finski reditelj Juho Kuosmanen, sa filmom „Compartment No. 6“). Film je nastavio festivalsku turneju, pa je stigao i na Sarajevo Film Festival, koji se održava na otvorenom i to je bila idealna prilika da domaća publika uhvati film na velikom platnu. "A Hero" je podigao puno prašine na festivalu u Cannesu i bio je sve vreme pod budnim okom kritičara, pa i publike, što nije nimalo čudno, jer se radi o veoma hvaljenom i cenjenom reditelju koji ima uvek šta da kaže i nikada „ne puca iz prazne puške“. Dva njegova prethodna filma "A Separation" (2011) i "The Salesman" (2016) - osvojili su Oscara za najbolji film na stranom jeziku.

Često su upečatljive priče one koje teraju na razmišljanje i one sa složenim likovima i moralnim provokacijama. Asghar Farhadi uvek priča neverovatno napete, uzbudljive priče o moralnim dilemama i likovima koji se nalaze u svetu koji im neće dozvoliti uspeh. I ovog puta nastavlja njegovu dugogodišnju uspešnu tradiciju.

Farhadijev "A Hero" je priča o čoveku po imenu Rahim (Amir Jadidi), koji je završio u zatvoru zbog neplaćenog duga, ali je sada pušten na dvodnevni vikend odmor, tokom kojeg sreće svoju tajnu devojku Farkhondeh (Sahar Goldust) koja je upravo pronašla torbu punu zlatnika na autobuskoj stanici. Rahim u početku razmatra prodaju zlatnika u svoju korist kako bi platio dugove svom poveriocu i bivšem zetu Bahramu (Mohsen Tanabandeh), a to bi mu omogućilo da bude ponovo slobodan i da se oženi njegovom devojkom koja ga čeka raširenih ruku. Međutim, kada par uzbuđeno poseti trgovca zlatom, otkriće da to nije toliko vredno koliko su se nadali jer je kurs zlata drastično opao. Rahim zatim menja plan, pa odlučuje pronaći pravog vlasnika i vratiti sve njemu nazad. To čini uz pomoć svoje sestre Malileh (Maryam Shahdaei) i njenog supruga Hosseina (Alireza Jahandideh). Upravnik zatvora oduševljen je Rahimovom iskrenošću, odnosno njegovim poštenjem i želi da od njega napravi heroja u očima javnosti, a usput i da pokaže drugim zatvorenicima kakvi treba da budu. Rahim tako vrlo brzo postaje heroj i TV ličnost, njegovo dobro delo je sada na svim vestima i on više nije anonimni zatvorenik opterećen dugovima, već proslavljeni dobri samarićanin. Ipak, kada njegova priča postane viralna na društvenim mrežama, stvari počinju da izmiču kontroli. Bahram je besan i hoće da dokaže da svet nije u pravu i ljudi počinju da sumnjaju u Rahimovu priču.

Jedna mala bela laž vodi do druge, a Rahimovo dobro delo je dovedeno u pitanje, kao i njegov imidž u javnosti.

U njegovoj priči se pojavljuju rupe i kako se obruč polako steže oko Rahima, njegova nevinost zavisi od njegove sposobnosti da objasni stvari i da dobije bitku za naklonost javnosti. Ko je tačno pronašao torbu i kada? Koji je bio Rahimov prvobitni plan za novac? Ko je bila žena koja je uzela torbu kao svoju? Zašto su zatvorske vlasti tako brzo pohvalile svog zatvorenika? Neočekivana slučajnost ili razrađen plan? Zašto je Rahimov poverilac, mrzovoljni Bahram i dalje sumnjičav prema njemu? On liči na nevinog čoveka sa optimističnim osmehom, ali iza tog osmeha Rahim razmišlja o problemu i polako pada u očaj. Ovaj čin „herojstva“ ga sada odjednom stavlja na velike muke i što se više trudi da bude iskren i sve više pokušava da reši probleme kako bi mogao da izađe na pravi put, sve je gore. Može li Rahim, koji deluje kao pošten, ali neprilagođen čovek u lukavom društvu, da izdrži sav pritisak? Moralna drama Asghara Farhadija o časti i ceni slobode pažljivo se odvija u 127 minuta kako bi se malo po malo otkrili detalji. Međutim, ovo je Farhadijev film, pa se može pretpostaviti da se stvari ubrzo ipak komplikuju. Film ostavlja na mnoga pitanja zamršeni čvor - drugo gledanje bi moglo razjasniti neka od njih. Farhadi je neprikosnoven kada je u pitanju pričanje naizgled malih životnih priča na sjajan način i ovde se potrudio da gledalac ima o čemu da razmišlja.

Farhadi plete i stvara složenu moralnu priču sa opipljivom neizvesnošću i radnju filma smešta u grad Shiraz, u Iranu. Farhadi je više puta istakao da se ovakve priče u Iranu često emituju na TV-u. Međutim, njegove priče su univerzalne, što se vrlo lako može zaključiti da upravo u tome leži tajna njegovog uspeha i ova priča će pogoditi bilo koju zemlju u svetu, jer je nepravda svuda bitna tema. Na glumačkom planu, Amir Jadidi je maestralan u ulozi kao Rahim, koji je samohrani otac sina koji muca, odnosno ima govornu manu i predstavljen je publici kao tiho izmučena figura, a Rahim je u nekim situacijama čak stavljen u poziciju da iskorištava mucanje svog sina. Farhadi namerno stavlja svoje likove u nemoguće situacije, osiguravajući da niko od njih ne može izaći potpuno nevin. Reditelj je ovde stvorio gotovo savršenu moralnu zagonetku, što publiku stalno stavlja u nepovoljan položaj dok donosi zaključke. Farhadijeva snaga je u tome što zna kako da publiku uznemiri, da je natera da se suoči sa složenošću razdvajanja „ispravnog“ od „pogrešnog“. Film "A Hero" se, međutim, oseća više kao vrsta eksperimenta nego kao priča iz stvarnog života. Ali, bez obzira na to, ovo je drugačiji film od svih na sličnu temu, pomalo čudan i sa veoma snažnom temom zbog koje će publika ostati angažovana od početka do kraja.

Od premijere na filmskom festivalu u Cannesu i nakon prvih reakcija publike i kritičara, "A Hero" je brzo stekao reputaciju filma o moralu. Nesebičan čin može imati pozitivan efekat, ali kada su sumnjive okolnosti i motivi, dobar samarićanin odjednom počinje da liči na negativca. Film "A Hero" je doslovno ispitivanje pravde - kao i nepravde koja ga okružuje. Snimljen precizno, napisan sa elegancijom i odvijajući se poput trilera, "A Hero" bi trebalo da se širom sveta veoma dobro prihvati.

Recenzija je originalno objavljena na blogu The Film Master.