Panah Panahi
Panah Panahi
Iran
Persijski / Engleski
9.0
9

Iranski reditelj i scenarista Panah Panahi definitivno će biti ime na koje će se ozbiljno računati u budućnosti kada je u pitanju iranski film. U debitantskom filmu "Hit the Road", Panahi pokazuje da bi možda mogao da nadmaši svog slavnog oca Jafara Panahija, koji je nedavno osuđen na šest godina zatvora zbog kritikovanja iranske vlade, te ima zabranu snimanja filmova ili putovanja u inostranstvo u trajanju od 20 godina. "Hit the Road" premijerno je prikazan na festivalu u Kanu, a ovo je jedan jednostavan, ali čudesan, pametan i dirljiv film.

Drumski film (road movie) možda je tipični izdanak američke kinematografije, ali je legendarni Abbas Kiarostami još 1997. godine u remek-delu "Taste of Cherry", koji je nagrađen Zlatnom palmom u Kanu, pokazao kako izgleda drumski film na iranski način. Snimio je i stariji Panahi "Taxi Tehran" (2015), u kojem snima samog sebe dok vozi taksi glavnim gradom jer mu je zabranjeno snimanje filmova. U "Hit the Road" stvari su malo drugačije i ovde pratimo jednu porodicu dok negde putuje. Kuda to oni putuju, nemamo pojma i uopšte nam u početku nije jasno o čemu se tu radi, ali s vremenom polako počinjemo da dobijamo neke ideje šta bi se moglo dogoditi i kuda idu.

Džip koji su pozajmili vozi stariji sin (Amin Simiar), ćutljivi momak u kasnim dvadesetim ili ranim tridesetim. Pored njega sedi njegova osedela majka (Pantea Panahiha), koja se neprestano svađa sa mužem (Hassan Majooni), debelim, bradatim čovekom od pedesetak godina koji sedi pozadi jer mu je noga u gipsu. S njima putuje i mlađi sin, hiperaktivni osmogodišnji dečak crne guste kose i crnih očiju (jedan od najboljih dečjih nastupa na filmu u poslednje vreme) koji se stalno glupira kao što se glupiraju klinci njegovih godina, ali bistar je to klinac koji roditelje, prvenstveno oca, vrlo često živcira raznim pitanjima, a u autu je i njihov pas, Jessy, koji ima problema s prostatom, pa stalno moraju da se zaustavljaju kako bi se stari mešanac mogao olakšati. Koji je razlog njihovog putovanja? Sigurno nije kratkotrajni odlazak starijeg sina iz zemlje kako bi se oženio, što su rekli mlađem sinu, koji baš i ne veruje u tu priču, a da bi razlog mogao biti ozbiljniji, shvatićemo kada majka u jednom trenutku počne paničiti jer misli da ih neko prati.

Naša radoznalost postaće još veća jer je dogovor bio da niko ne sme da nosi mobilni, pa majka ponovo počinje da paniči kada shvati da je dečak opušteno poneo svoj mobilni. Da li su svi oni ili neko od njih u problemu sa zakonom? Da li su kriminalci koji to vešto kriju? Šta bi moglo da bude? Sve će to do kraja polako početi sedati na svoje mesto i saznaćemo o čemu se tu zapravo radi. Iako je "Hit the Road" drama, Panahijev film odiše šarmom, pa čak i humorom, maestralno režiran. Možda su apsolutno samopouzdanje i sigurnost razumljivi, pošto je Panahi sa svojim ocem radio mnogo godina. Kada se tome još doda sjajna glumačka ekipa, fenomenalna fotografija Amina Jafarija koji hvata lepotu prirodnog okruženja u severnom Iranu, te pametna montaža Ashkana Mehrija, "Hit the Road" dolazi na korak do remek-dela.