Marriage Story
Netflix / 2019
Noah Baumbach
Noah Baumbach
9.0
9

Nije tako lako setiti se kada je neko stvarni život na ovako kompleksan, realan i emocionalan način uspeo pretočiti u film. Ljude koje ćemo upoznati u filmu "Marriage Story" su stvarni ljudi sa stvarnim životnim problemima kakve možemo pronaći gotovo svuda oko nas, a reditelj i scenarista Noah Baumbach veoma dobro zna o čemu priča. Reč je o razvodu braka, a Baumbach je prošao kroz isto sa bivšom suprugom, glumicom Jennifer Jason Leigh, ali je takođe i neko kome su se roditelji razišli dok je bio adolescent. Film je objavio Netflix, a premijerno je prikazan na festivalu u Veneciji, u avgustu 2019. godine. O nagradama i nominacijama bi mogli pričati do sutra, jer je svega toga bilo u neverovatno velikom broju, pa ćemo to preskočiti. Ono što, međutim, treba reći kada se radi o nagradama je to da je glumica Laura Dern osvojila Oskara za sporednu žensku ulogu, ali o tome nešto više kasnije u tekstu.

Razlozi za razvod braka su brojni. Od toga da supružnici ne mogu više da nađu zajednički jezik, ili je jedan prestao da voli drugog, ne žele više da pristaju na kompromise, procenjuju da su pogrešili, ili čak pokušavaju da pobegnu iz veze u kojoj su zlostavljani. Koji god da je razlog, razvod braka je stresan i mučan proces obično za obe strane. Nakon razvoda nema pobednika - svako je izgubio nešto. S obzirom na to da su razvodi danas najnormalnija stvar, Baumbach je imao i obilje primera iz života svojih prijatelja i poznanika, a u "Marriage Story" je na izvanredan način pokazao kako to izgleda na primeru dvoje ljudi koji imaju dete od oko sedam ili osam godina. Baumbach je zaista sjajno prikazao priču o dvoje ljudi, onome što ih je spojilo i neko vreme držalo zajedno, a potom i razdvojilo, i to ne zauzimajući stranu niti jednog od njih. Ova životna i stvarna priča je ispričana iz obe perspektive. Charlie (Adam Driver) i Nicole (Scarlett Johansson) su ljudi sa vrlinama i manama čiji je brak, koji je svima onima koji ih poznaju možda izgledao kao brak iz bajke, završen. Iako će u početku izgledati da bi se Charlie i Nicole ljudski i prijateljski mogli dogovoriti oko mirnog razlaza i postići dogovor oko starateljstva nad sinom Henryjem, sve će se to promeniti kada u brakorazvodnu parnicu uključe advokate.

No, krenimo od početka. "Marriage Story" počinje kao razigrana i topla romantična komedija. Prvo Charlie izlaže zašto je Nicole sjajna osoba, ali nabraja i njene mane sa kojima je spreman da živi. Onda Nicole govori isto, šta obožava u vezi sa Charliem, a šta je nervira do stanja izbezumljenosti. Posle dve montažne sekvence, shvatamo da su njih dvoje na terapiji parova i da nešto zaista nije u redu. Charlie je uspešan pozorišni reditelj koji radi u Njujorku, a glavna glumica u njegovoj pozorišnoj trupi je upravo njegova supruga Nicole, koja je nekada bila teen zvezda u filmovima, ali nakon što je upoznala Charlieja, napustila je filmsku karijeru, preselila se iz Los Anđelesa u Njujork i nastavila da glumi u pozorištu svog supruga. Međutim, Nicole ipak oseća da živi u senci svog supruga i da je čitav svoj život posvetila onome što se njemu radi. Njoj se više ne dopada Njujork, želi da se preseli nazad u Los Anđeles, gde je odrasla i gde su joj mama i sestra. Ovo nije film o tome kako se brak raspada, nego o tome kako se odnos dvoje ljudi, koji su nekada imali snažnu povezanost, praktično uništio u procesu razvoda.

Film ogoljeno i do srži iskreno prikazuje kako sam proces razvoda menja ljude. I Nicole i Charlie će biti uvučeni u dugotrajni sudski proces koji će na oboje, a posebno na njihovog sina, delovati potpuno iscrpljujuće, i to ne samo emotivno, nego i finansijski. Takođe, kako vreme protiče i situacija postaje sve stresnija, postaju sve svadljiviji, depresivniji. Niko od njih nije baš svestan šta im ovo razdvajanje donosi, tim pre jer su se Nicole i njen sin vratili u Los Anđeles, gde će nastaviti da žive i rade, dok je Charlie i dalje vezan za Njujork. Iako ovo na prvi pogled deluje kao smrtno ozbiljna priča, Baumbach ju je uspeo razbiti sa fino doziranim humorom, te je pokazao da je podjednako odličan scenarista. On nije previše eksperimentisao niti lutao tokom svoje karijere, i uvek se držao iste teme. Jedino što se zapravo menja u njegovim filmovima jesu perspektive iz kojih on obrađuje ideju "disfunkcionalne porodice", obično na tragikomičan način. "Marriage Story" je njegov deseti film, a ujedno i najintimniji, doduše, ne treba zaboraviti ni "The Squid and the Whale" (2005), u kojem je iz dečje perspektive oslikao razvod svojih roditelja.

Konačno, stigosmo do glumaca. Adam Driver (često glumi u Baumbachovim filmovima i poznaje njegov način rada) i Scarlett Johansson su maestralni, ali i ostali. Recimo, Laura Dern samo sa svojom pojavom automatski čini film kvalitetnijim, a ovde glumi advokaticu, brutalnu Noru Fanshaw koja zastupa Nicole. Treba pomenuti još neka imena kao što su Alan Alda i Ray Liotta, u ulozi advokata koji zastupaju Charlieja, i obojica su odlični. Iznad svega, ovo su sjajna dva sata za Adama Drivera, svrstavajući ga među najbolje glumce svoje generacije.

"Marriage Story" se može posmatrati i kao pravi spomenik današnjem vremenu i načinu na koji društvo danas funkcioniše. Neki od najstresnijih životnih trenutaka poput razvoda braka i borbe za starateljstvo nad detetom su postali najobičnija industrija u kojoj se vrti ogroman novac, a na posledice i međuljudske odnose uopšte se i ne misli u tom procesu. Baumbach je letvicu postavio prilično visoko za neke druge autore koji će se u budućnosti baviti istom temom, odnosno razvodom, i možemo reći da je "Marriage Story" fantastičan film.

Autor: Marko Jovanović