Netflix / 2018
David Mackenzie
David Mackenzie, Bathsheba Doran, James MacInnes
UK
7.9
8

Od popularnih romana ser Waltera Scotta i Roberta Louisa Stevensona, pa do brojnih filmskih  ostvarenja visoke, produkcije ponajviše kultnog filma „Braveheart“, zatim „Rob Roy“,  „Highlander“, animiranog „Brave“ i kada je Škotska u pitanju, odličnog i nezaobilaznog „Trainspotting“  Škotska i njen narod zadobili su simpatije širom sveta, daleko više nego njihovi južni susedi.

A kako i nebi kada je njihova istorija uglavnom predstavljena kao borba Davida i Golijata, što i nije daleko od istine. Neka od pomenutih holivudskih ostvarenja, veoma pitka i romantična,  koje mnogi posmatraju kao reprezentaciju škotske istorije, uistinu su veoma plitka i netačna. U tome prednjači upravo „Braveheart“. Da, Willam Wallace jeste postojao, i jeste smatran jednim od najvećih škotskih narodnih heroja, ali glavna zasluga za pobedu nad Englezima i sticanje nezavisnosti pripada drugom čoveku, Robertu Bruceu.

Upravo je Robert Bruce centralna figura najnovije Netflixovog istrijske drame „Outlaw King“, u režiji škotskog reditelja Davida Mackenzia (Hell or High Water). Od početka je vidljivo da „Outlaw King“ samom vremenskom periodu pristupa znatno temeljnije i tačnije nego drugi pomenuti filmovi.

U njemu nećete videti kršne škotske ratnike sa oslikanim licima. To jeste bila praksa u tom podneblju ali nekih petnestak vekova ranije, u vreme kada su te teritorije naseljavali Pikti, pre dolaska Kelta. Nećete videti ni opšte popularne kiltove, jer su oni postali deo škotske narodne nošnje tek u šesnaestom veku. Od jedne istorijske drame u britanskoj produkciji obično se očekije da bude verna takvim vizuelnim detaljima, jer britanci ne posežu tako često za banalnim romantičnim motivima poput filmadžija u Holivudu, pa tako i u „Outlaw King“ imamo prilično verno predstavljen taj aspekt tog perioda srednjeg veka.

Poput njegovog „Hell or high Water“ Mackenzie i ovde svoje heroje, koji više nego očigledno čine loša dela pokušava da predstavi i pozitivnom svetlu ili da njihova loša dela zakloni onima koje možemo smatrati dobrim. Tako je Robert Bruce, dok se većina njegovih savremenika ponašaju kao razularene životinje, savršeni džentlmen, nežan ,razuman i karakteran muškarca čak i za današnja merila, a kamoli za ona u srednjem veku. Ovo je posebno očigledno u njegovom odnosu prema novpečenoj ženi, ćerki engleskog plemića, koju Bruce mora da oženi kao deo prihvatanja vrhovne vlasti engleskog kralja Edwarda I nad Škotskom. Niko pozdano ne može znati, ne posle toliko vremena takve detalje o naravi i prirodi ovog čoveka, ali ovakve sitnice su tu da bi njegov lik postavili kao „dobrog momka“ u celoj priči, što istorijski gledano iz Škotskog ugla on to i jeste bio, čak i pored činjenice da je ubio svog direktnog protivnika u borbi za nasleđe škotske krune. Postoje dve različite verzije o ovom događaju, jedna je škotska koja tvrdi da je Bruce ubio Comryna nakon svađe zbog Comrynove izdaje, dok engelzi tvrde da je to uradio hladnokrvno, kako bi se dokopao škotske krune.

Generalno u filmu imamo tu polarizaciju, svi škotski plemići, čak i oni neotesani i sirovi u suštini su simpatični, dok sa druge strane imamo engleze, koji su oslikani u potpuno negativnom kontekstu Na osnovu postojećih istorijskih činjenica ne možemo poreći da je takvo predstavljanje engleskih okupatora daleko od istine. Prateći takvu postavku likova imamo da Billy Howle (Edward, Prince od Velsa) daje svom karakteru upravo tu prilično jednodimenzionalnu karakternu crtu, u čemu pak, može biti i dosta istorijske verodostojnosti, posebno ako se zna da je Edward II završio kao kralj kome su glave došli njegovi najbliži podanici, engleski plemići.

Naravno da se da očekivati da će film koji režira škot, o jednom od najvažnijih liova škotske istorije zauzeti stranu. Pa i pored toga ekipa ovog filma ne trudi se da izvrće ili menja istorijske činjenice. Čak da su mnoga svedočanstva o tom periodu nestala u vremenu, zverstva koja su englezi činili nad škostskim stanovništvom i tada a i kroz njihovu zajedničku istoriju, nije nešto što se da zaboraviti vremenom.

Outlaw Kings“ nudi samo blage, površne ali krvave osvrte na te momente. Brutalne scene postoje, ali su mogle biti malo snažnije podvučene kako bi se razumela netrpeljivost koja tada, ali u velikoj meri i sada postoji između ova dva naroda.