Halina Dyrschka
Halina Dyrschka
Germany | Sweden | Switzerland | UK
Swedish | English | German
10
10

Pre Vasilija Kandinskog bila je Hilma Af Klint, švedska slikarka, koja je redefinisala modernu istoriju umetnosti dvadesetog veka, kada je nakon njene smrti otkivena ogromna zaostavština u kojoj su između ostalog pronađeni tragovi rane apstrakne tehnike.

Autorka dokumentarnog filma Beyond the Visible - Hilma af Klint Halina Dirška (Halina Dyrschka) prateći agendu bogate zaostavštine i nasleđa istražuje porodično stablo af Klintove, kako bi objasnila misteriju njene relativne anonimnosti u širim kritičkim i naučnim krugovima, samo da bi došla do otkrića da misterija i veo tajne nisu deo zavere, već produkt slučajnosti i manjka eruditovnosti, kojoj švedsko društvo nije bilo sklono početkom dvadesetog veka, te je to i bio primarni motiv Dirškine.

Svejedno, te činjenice i naknadna otkrića ni za milimetar ne čine život velike umetnice manje interesantnim ili misterioznim, jer njen bogat opus ne otkriva samo fanatičnu posvećenost, već i vanvrenenski talenat i genijalnost sposobnu da briljantnost umnog imaginarijuma poveže sa naukom i duhovnošću, kako bi skice i motivi iz glave dobili svoju predstavu u realnosti crteža.

Af Klintova nije bila samo preteča Kandinskog i pionir apstrakcije, već Dirška paralelnom uporedbom radova pokazuje njen uticaj na proslavljenu Vorholovu kolažnu impresiju Merlin Monro, kao i na mnoge druge umetnike na čije je radove nehotice uticala.

Retrospektiva radova Hilme af Klint organizovana u MoMA u Njujorku 2013. godine, prema istraživanjima prikazanim u filmu, nije njena prva samostalna izložba i izlazak iz opskurnosti i anonimnosti, jer se ispostavlja na osnovu internih prepiski da je umetnica dvadesetih godina prošloga veka imala izložbu u Londonu, ali je činjenica da će istorija umetnosti biti prerađena, te da će Hilma af Klint naći mesto uz svoj sunarodnike Bergmana i Strindberga na pijedestalu besmrtnih ikona dvadesetog veka.