The Expanse [2015]

The Expanse
Alcon Entertainment, Sy-Fy, [2015]
8.3
8

Svemir, kao konačna granica,  neiscrpan je izvor za kreativan stvaralački rad, bilo da je reč o literaturi, filmu, stripu, kompjuterskim igrama.  Barem bi tako trebalo da bude, mada kada pogledamo opcije koje imamo na TV programu videćemo da tu postoji ogromna praznina. Ako izuzmemo sve zombije, virusne i razne druge popularne postapokalipse, kada je reč o naučnoj fantastici, mislim da nije preterano reći  da od Battlestar Galactice i fantastičnog i nikad prežaljenog FireFlyja nije bilo poštene, dobre TV serije smeštene u svemiru. Prošle godine imali smo dve TV serije u produkciji SyFy kanala, Dark Star i Killjoys, koje očigledno nisu raspolagale velikim budžetom, ali svejedno su bile zabavne, ipak nisu mogle da zadovolje publiku željnu ozbiljnog scifi sadržaja.

SyFy je imao još jednog aduta u rukavu za prošlu godinu i to je The Expanse. Sa očigledno većim budžetom nego prethodne dve, gore pomenute TV serije, i sa jednim veoma ozbiljnim i kvalitetnim naučno-fantastičnim literarnim serijalom, kao osnovom za scenario, SyFy kanal je imao sve uslove da stvori TV seriju dostojnu Star Trek serijala ili Battlestar Galactice. Da li su uspeli u tome pokazaće vreme i broj sezona koje budu snimili.

Kao inspiracija za TV seriju poslužila su dela The Expanse serijala Jamesa S.A. Coreya. Iza ovog pseudonima stoje dva pisca Daniel Abraham i  Ty Franck. Do sada je objavljeno pet romana iz ovog serijala, dok šesti izlazi u toku ove godine.  Prva tri romana ovog serijala su prevedena i objavljena u Srbiji, pod imenima Buđenje nemani, Kalibanov rat, i Abadonova kapija.

Prva sezona serija, prilično verno, uz veoma male izmene prati roman Leviathan Wakes (Buđenje nemani), mada ne do samog kraja romana. Očigledno je to ostavljeno za sledeći serijal. Premda  je ova serija okarakterisana kao space opera, ona je mnogo više od toga. Ona je i detektivski noir, i triler o političkim intrigama.  Tipično za Sy-Fy produkciju, u ovoj seriji nema mnogo poznatih holivudskih zvezda. Jedini je Tomas Jane, kao istrošeni I tvrdoglavi detektiv Joe Miller. Ostale glavne uloge su Steven Strait, Cas Anvar, Dominique Tipper, Wes Chatnam…

Kao i u svojim ranijim produkcijama, Sy-Fy je glavne uloge poverio veoma dobrim, ali malo poznatim glumcima, uglavnom iz Kanade i Velike Britanije. Sa serijom Battlestar Galactica se to pokazalo kao pun pogodak, verujem da će to biti slučaj i sa ovom.

Radnja serije smeštena je u 23. vek. Ljudi su kolinizovali sunčev sistem i čovečanstvo je podeljeno u tri frakcije - Zemlja, Mars i Pojas. Pojasu pripadaju svi kolonizovani planetoidi i asteroidi u asteroidnom pojasu između Marsa i Jupitera, kao i kolonizovani sateliti Jupitera i Saturna. Sve naseobine u Pojasu su kolonije Zemlje ili Marsa. Njihovi stanovinici žive u užasnim uslovima, gde je svaki dan borba za život.  Jednostane stvari kao voda i vazduh su luksuz bez koga nema života i zbog koga moraju da robuju mega korporacijama  koje iz senke upravljaju  velikim kolonijalnim silama, koje opet, ne mogu da funkcionišu bez rudnog bogatstva i ostalih stvari koje se proizvode u Pojasu.

CGI scene su na zavidnom nivou, deluju veoma dobro i uverljivo. Klaustrofobična atmosfera života na svemirskim stanicama, na raznim asteroidima je dobro oslikana uverljivom scenografijom. Mnogo je sitnica koje povećavaju uživanje pravim ljubiteljima naučne fantastike , koje možda neko neće ni primetiti ili možda mu neće biti bitne.  Koriolisov efekat na stanicama sa manjom gravitacijom,  genetske promena na ljudima koji generacijama žive na stanicama i u uslovima manje gravitacije,  magnetne čizme za kretanje unutar svemirskog broda… Sve ovo povećava nivo naučnog u naučnoj fantastici, što veoma često nedostaje u delima koje pripadaju ovom žanru.

Prva sezona serije sastoji se od deset epizoda. Stiče se utisak da su u prvoj epizodi mnogo različitih priča započeli, uveli dosta karaktera, pa sama pilot epizoda deluje veoma dinamično. U kasnijim epizodama ta dinamičnost malo opada. Utisak je više da gledate jedan desetočasovni film nego TV seriju. The Expanse je idealna za jedan kišni vikend i jednu maratonsku sesiju gledanja cele sezone bez prekida, od prve do poslednje epizode.